L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’empresa municipal BIMSA, ha tret a licitació la redacció del projecte executiu per unir les rambles de l’Onze de Setembre (Sant Andreu) i de Prim (Sant Martí). Una primera passa que tractarà de posar punt final a la separació forçada de tots dos districtes, agreujada per l’inici de les obres de l’alta velocitat, l’any 2008.
Malgrat que el sector de les lloses de Sant Andreu va quedar pràcticament enllestit l’any 2014, no ha sigut fins aquest estiu que s’ha decidit posar fil a l’agulla a la reunificació, després d’haver encarregat un estudi previ sobre la viabilitat de l’obra. Més concretament, s’ha hagut d’analitzar si l’estructura de formigó resistirà el pas de vehicle pesants. La raó: tot l’esquelet es va dissenyar considerant que la unió de les rambles seguirà un traçat i, ara, s’ha decidit canviar el camí.
Segons es desprèn de la documentació municipal, la decisió de la Gerència de l’Arquitecta en Cap de l’Ajuntament suposarà nous sobrecostos, ja que caldrà reforçar l’estructura ferroviària perquè pugui suportar el trànsit que hi circularà per sobre (encara no se sap el cost). Com que avui dia els túnels ferroviaris ja estan operatius, l’obra s’haurà d’executar sobretot al llarg de l’any vinent, quan la línia d’alta velocitat canviï de recorregut de forma temporal per les darreres obres de superestructura a l’interior de l’estació de La Sagrera.
BIMSA ha tret a licitació la redacció del projecte per 99.560,42 euros (IVA exclòs) i, un cop s’adjudiqui a alguna de les empreses que es presentin al concurs, la societat escollida tindrà sis mesos per redactar el pla d’unió de les rambles. Un perllongament per sobre de les lloses que, posteriorment, no només haurà de tenir el vistiplau de l’Ajuntament, sinó també el dels tècnics d’Adif i el de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària.
Segons els plecs del concurs, l’objectiu del nou traçat de la rambla al seu pas pel futur parc lineal és que el vianant esdevingui el centre del vial. A més, també ha de tenir en compte, per ordre de preferència, el pas de les bicicletes, el del transport públic i, en darrer lloc, el del vehicle privat.
Fotografia | Imatge aèria de l’estat de les lloses en el tram final de la rambla de l’Onze de Setembre // BSAV