Després de l’impuls que ha agafat la futura estació intermodal de La Sagrera en els darrers anys, Adif ha decidit pujar una marxa més en les obres. Tal com ha anunciat aquest dimarts l’administrador d’infraestructures ferroviàries, els operaris ja treballen en la construcció de la coberta de la batejada com a “estació d’estacions“.
La coberta estarà conformada per un entramat de vuit piràmides invertides i tindrà una superfície de 50.400 m² (equivalent a cinc illes de l’Eixample). En aquest sentit, cal destacar que les piràmides invertides funcionaran com a macro-làmpades de llum solar, ja que a través de les seves claraboies de 36 metres quadrats entrarà la major part de la llum natural que il·luminarà les andanes i vies dels trens d’alta velocitat. Més enllà de les piràmides, la coberta central es complementarà amb volades als costats mar (barri de Sant Martí de Provençals) i muntanya (barri de la Sagrera).
Des d’Adif destaquen que per a la construcció d’aquesta gran estructura s’ha hagut de contractar maquinària que només es fa servir en grans obres singulars. Entre aquestes, el ‘llença-bigues’, una màquina que disposa d’una longitud de 80 metres i una amplària de 7,4 m i està preparada per a suportar una càrrega total de 100 tones mentre es desplaça a través de carrils que fan fins a 190 metres de llargària. Aquesta màquina esdevindrà essencial al llarg de tot el projecte, ja que al llarg de només a la coberta es col·locaran 281 bigues de fins a 21 metres de longitud i 30 tones de pes. A dia d’avui, al coberta ja està instal·lada en un 25%.
Muntatge de les vies d’alta velocitat
De manera paral·lela, Adif AV també ha començat el muntatge de les vies d’alta velocitat que, en aquesta fase, inclou l’execució de la via general 1 i les dues primeres vies d’apartat de l’estació, així com les quatre primeres vies d’estacionament de la Zona de Tractament Tècnic de Trens. En questes actuacions participen fins a 700 professionals.
Aquestes no seran les únques vies de l’estació: en total disposarà de vuit vies destinades a serveis d’alta velocitat, dues vies generals que connectaran l’estació amb Sants i la frontera i 10 vies d’estacionament. Pel que fa a les vies convencionals per on circulen els trens de rodalies i mitja distància, ja estan totes operatives i en funcionament des de fa mesos. Segons Adif, amb el ritme actual de les obres, la previsió és que els trens d’alta velocitat circulin per l’interior de l’estructura de la Sagrera abans que acabi aquest 2024.
Fotografia | L’estació, vista des del cel de Sant Martí // ADIF AV