El Departament de Territori de la Generalitat ha tret a licitació les obres per connectar els ramals de l’L9/L10 des del Macropou de la Sagrera, el qual s’ubica just a la frontera amb Sant Andreu de Palomar, a tocar del Narcís Sala. Els treballs suposaran una inversió de 20,3 milions d’euros i inclouran la reurbanització i recuperació de la superfície del pou i l’adequació de part del subsòl per a futurs usos públics.
La consellera de Territori, Ester Capella, ha posat de relleu que la licitació de l’obra al Macropou és una mostra de l’avanç del conjunt d’obres per a finalitzar les obres de l’L9/L10, que permetran “assolir el potencial” d’aquesta línia, alhora que l’ha emmarcat en les actuacions per a reforçar i ampliar la xarxa de transport públic a la regió metropolitana de Barcelona.
Capella també ha assenyalat “el vessant urbanístic i social” de l’actuació que ara es licita, ja que permetrà “recosir” aquest entorn i “recuperar un espai per al barri, el districte i la ciutat”. A més, ha destacat que l’obra també permetrà recuperar “nous espais a la ciutadania”, ha exposat
El Macropou és un pou situat entre les estacions d’Onze de Setembre i la futura estació de la Sagrera Alta Velocitat, on també faran parada les línies L9/L10 del metro. Més concretament, en aquest pou conflueixen dos túnels: el túnel de l’L9/L10 i el túnel del futur perllongament de l’L4 entre la Pau i la Sagrera. De fet, avui dia les línies L9 Nord i L10 Nord fan servir el túnel de l’L4, ja que el que correspon en realitat al tram central de l’L9/L10 no es troba operatiu.
Precisament les obres consistiran a reubicar l’L9/L10 en el seu traçat definitiu i connectar els ramals del nord amb el tram central, a la vegada que es construiran els forjats i les estructures per a les futures vies de les línies L9/L10 i L4. Posteriorment, es muntaran les vies de l’L9/L10, s’executarà l’obra civil al subsòl (la qual encara no s’ha concretat en què consistirà) i es reurbanitzarà tota la superfície amb el camp de futbol que hi havia abans.
Des de la Generalitat destaquen que les obres que ara s’impulsen s’afegeixen al conjunt d’actuacions necessàries per a completar el tram central de l’L9/L10, les quals acumulen una inversió de 925 milions d’euros. Actualment, s’està perforant, mitjançant tuneladora, el tram pendent de túnel del tram central i s’estan construint les estacions de Mandri i Sarrià. Més endavant serà el torn de les estacions de Guinardó/Hospital de Sant Pau, Maragall, Sanllehy, Campus Nord i Manuel Girona.
Fotografia | Estat actual del macropou de la Sagrera // GENERALITAT DE CATALUNYA