L’Ajuntament de Barcelona ha presentat els resultats dels estudis previs per a executar la reforma de l’avinguda Meridiana entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo al llarg del proper mandat. Una obra que, finalment, contempla l’eliminació del gran mur que separa Nou Barris i Sant Andreu així com del pont del Dragó. L’obra també suposarà la creació d’un nou carril bici central segregat i bidireccional i la reducció d’un carril d’entrada i un altre de sortida per a vehicles particulars.
Segons els estudis municipals, és possible rebaixar la cota de la Meridiana, de manera que aquesta deixi de ser una frontera entre tots dos districtes (la diferència de cota es resoldrà amb pendents suaus, expliquen des del consistori). A més, es multiplicaran per dos el nombre de passos per a vianants en el tram on s’executarà la reforma. Una mesura que, a més, anirà acompanyada de voreres amb una amplada de fins a 18 metres, 1.200 arbres nous i 54.000 metres quadrats de parterres.
L’objectiu és que el proper Govern de l’Ajuntament de Barcelona pugui tenir a punt l’esbós i bona part de la documentació per avançar cap a una avinguda més pacificada i que deixi de ser una autopista urbana que divideix barris. La reforma integral també inclourà la modificació de la il·luminació i la redistribució del mobiliari urbà, els parcs infantils i les zones verdes existents.
El tram de la via sobre la qual s’actuarà són 2,5 quilòmetres de longitud i ara mateix compta amb una calçada amb cinc carrils d’entrada (tres de circulació, un de bus VAO i un de bus) i quatre de sortida (tres de circulació i un de bus). A més, a la banda Sant Andreu, la Meridiana també té un altre carril de circulació i un doble cordó de serveis i aparcaments (els quals s’eliminaran completament després de la reforma, fet que permetrà que al lateral Sant Andreu la vorera tingui fins a 18 metres d’amplada).
En aquest sentit, els estudis aposten per un projecte que faci realitat l’eliminació de totes les muralles mitjançant la reducció de carrils de circulació, enderrocant el mur actual i executant una obra esglaonada entre Nou Barris i Sant Andreu. Pel que fa a la mobilitat, l’avinguda quedarà amb un carril bus s’entrada, un altre carril bus VAO i dos carrils per a vehicles particulars. En paral·lel, la sortida comptarà amb un carril bus i dos carrils de circulació.
Les actuacions fetes fins ara ja han permès reduir el trànsit en uns 17.000 vehicles diaris. Abans de la pandèmia (2016-2019) hi passaven entre 30.000 i 32.000 cotxes per sentit, i l’any passat i aquest n’hi circulen uns 23.500 per banda. La transformació de la Meridiana se suma a les actuacions al carrer Gran de Sant Andreu i l’avenç de les obres de les estacions de la Sagrera i de Sant Andreu, el Pont de Santander i les urbanitzacions del seu entorn.
Per últim, destacar que actualment s’estan executant les obres entre la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill i el carrer de Felip II, amb la previsió de tenir-les enllestides aquest estiu. En paral·lel, el passat mes de gener es va fer l’aprovació inicial del projecte executiu de l’àmbit que va de Felip II fins a Fabra i Puig, i es preveu fer l’aprovació definitiva el proper mes d’abril.