Fa més de cinquanta anys que va obrir al carrer Gran de Sant Andreu amb carrer de Santa Marta la Ferreteria Núria, tot un referent del comerç de tota la vida. Ara en fa sis que van iniciar una nova etapa amb Gonzalo Villalobos Castillo al capdavant, mantenint l’esperit del botiguer del barri i alhora modernitzant-se per poder competir amb el comerç per internet.
Ell en va agafar el relleu quan l’anterior propietari es va jubilar, assegurant-se, així, que pogués haver-hi un relleu generacional que malauradament no és gaire freqüent en el comerç de tota la vida. L’anterior propietari “era molt estimat al barri”, elogia Villalobos, satisfet d’haver sabut “mantenir l’esperit i personalitat que tenia la botiga”. La demostració que ha funcionat és clara: ha mantingut tots els fidels clients que tenia la ferreteria.
Però no només això: també ha sumat nous compradors: “Noto que a Sant Andreu hi ha molta transició constant, molta gent nova, i els estem aconseguint atreure”, explica el propietari de la Ferreteria Núria. La clau de l’èxit: adaptar-se a les noves formes de consum. Per fer front a les plataformes de venda en línia que permeten trobar qualsevol cosa, per més específica que sigui, si el producte que el client busca no el té, ell s’encarrega de buscar-lo i el fa portar a la botiga. Així “sempre troben que els puc solucionar tot el que busquen”, explica. Fins i tot ha creat el seu propi lloc web.
Ara bé, el seu principal potencial que el fa inigualable amb la compra per internet és el tracte humà. “Internet és ràpid i fàcil, però no té cara”, lamenta el botiguer. En canvi, quan algú entra per la porta de la botiga ja el sol reconèixer de la darrera vegada que va venir, potser fins i tot el saluda pel nom, i li preguntarà com li va anar l’últim producte que va comprar. I quan li demani el producte, en Gonzalo li explicarà al client les diferents opcions que té, assessorant-lo perquè pugui trobar el que més li convingui. “Som un model de comerç de proximitat que malauradament s’està perdent”, reivindica Gonzalo Villalobos. Una personalització que tampoc es pot trobar en les grans superfícies.
I per adaptar-se al que els clients necessiten, té una mica de tot. Productes de ferreteria, òbviament. Però també parament de la llar, fontaneria -ara està promocionant una gamma d’aixetes-, electricitat o serralleria, amb tota mena de panys. I el que no tingui, farà tot el possible per trobar-ho. Alguns productes també es poden trobar al barri en altres tipus de botigues, però els seus tenen un punt diferencial: “Els clients valoren la qualitat, tenim marques bones però sent conscients de la realitat del barri; ajustem molt els preus“. I ja se sap que val més tenir productes que durin, que no pas de mala qualitat que en quatre dies s’espatllin.