Compte enrere. Aquest darrer mes de març la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha donat llum verda a la pacificació del segon tram del carrer Gran de Sant Andreu entre el carrer de Joan Torras i la plaça de Mossèn Clapés. Tal com han apuntat fonts municipals, l’objectiu de la reforma és potenciar la mobilitat sostenible i incentivar el comerç de proximitat. Per a aconseguir-ho es crearà una plataforma única en què els vianants i ciclistes tinguin prioritat per sobre dels vehicles motoritzats, com ja passa a l’altre tram reformat del carrer Gran. Una primera experiència, però, que encara no ha servit per consensuar opinions sobre la seva idoneïtat entre els botiguers.
La Marta Pérez, responsable de la floristeria Marta Flores, considera que, en un moment on encara hi ha actives les restriccions sanitaries, no és bona idea executar el projecte: “La gent no té ganes de sortir de casa i, quan vol comprar, busca zones on no se senti atabalada com per exemple les grans superfícies“. Al seu parer, les obres suposaran un problema perquè impediran l’entrada als cotxes, complicaran la circulació a persones amb problemes respiratoris i dificultaran l’accés als vianants amb mobilitat reduïda.
Si bé la florista admet que en unes altres circumstàncies la reurbanització seria una bona proposta per fomentar el comerç local, apunta que la crisi de la COVID-19 els comportarà una baixada en el nombre de clients. En paral·lel, assenyala que, a llarg termini, la reurbanització de la via beneficiarà als grans eixos comercials, com La Maquinista, ja que disposen de pàrquings o accessos per a persones amb mobilitat reduïda més còmodes pels clients: “Al final acabaran tancant més botigues del barri”, pronostica.
Unes altres veus que es posicionen contra la conversió del carrer Gran són les responsables de l’estudi Foto Niko. La Viviana Narváez i la Yaquelin Torres asseguren que el canvi de sentit ja els va afectar en els ingressos i ara per ara es mostren reticents a una possible urbanització. Narváez sosté que, amb els canvis previstos, els cotxes no podran aparcar a prop de l’establiment i que es perdrà una bona part de la clientela que encara estaciona el seu vehicle per la vora i compra el que necessita. Des del seu punt de vista, les persones que passegen no porten amb la mentalitat de comprar alguna cosa a les botigues. En cas que s’executi la pacificació, les dues propietàries pensen que el carrer es transformarà en un lloc només per passejar i que en el seu cas perdran afluència de clients en estar ubicades just al principi del passeig.
A diferència de les anteriors opinions, els responsables del Bar Garderia, en Mariano Caballero i la Romina Albertini, consideren que adaptar per als vianants la resta del carrer de Sant Andreu serà una millora. No només pels beneficis que suposarà als veïns, sinó perquè incrementarà les vendes dels comerciants. De fet, a tots dos els dona la sensació que la major part comerç es concentra al tram que ja es va pacificar: “La gent arriba a la cantonada de Joan Torras i ja no segueix caminant pel carrer Gran”, relaten; “tornen cap a l’altre costat, com si el passeig s’acabés allà”. En paral·lel, el mateix Caballero observa l’obra com una oportunitat per unificar l’estètica del nou tram amb la de l’anterior, tot i que és partidari de canviar el disseny de les jardineres que es van fer en el primer tram. En la seva opinió, fer-les envoltades d’un esglaó ajudaria a dissuadir els cotxes, aportaria més seguretat a l’hora de caminar, una major protecció per a les plantes i evitaria accidents dels vianants.
Pocs metres més enllà del Bar Garderia, el responsable de la botiga de pagès Drab, l’Anton Drab, també valora positivament la pacificació. Tanmateix, admet que es veuran més o menys afectats en funció de les dates en què es posin en marxa les obres i el temps que triguin els operaris a executar-les. Sota el seu punt de vista, les limitacions per la pandèmia no haurien de suposar cap inconvenient per tirar el pla endavant i tampoc creu que repercuteixi gaire en les caixes enregistradores. Malgrat confessa cert temor al fet que les restriccions als vehicles motoritzats els perjudiquin, creu que la reforma serviria per donar un cop de mà al comerç local. Per la seva part, l’Ajuntament té previst començar les obres al setembre i allargar-les fins a l’any vinent.
“La gent no té ganes de sortir de casa i, quan vol comprar, busca zones on no se senti atabalada com per exemple les grans superfícies“. Si fan una plataforma única pels vianants el carrers estrets desapareixeran, serà més espaiós per caminar i estarem menys atabalats.
“Al seu parer, les obres suposaran un problema perquè impediran l’entrada als cotxes, complicaran la circulació a persones amb problemes respiratoris i dificultaran l’accés als vianants amb mobilitat reduïda.” Òbviament durant les obres serà complicat però una vegada fetes no passaràn cotxes així que será millor per les persones amb problemes respiratoris o mobilitat reduïda que tindran molt més fàcil caminar per allà sense cap perill.
“Narváez sosté que, amb els canvis previstos, els cotxes no podran aparcar a prop de l’establiment…” els dos carrers de cada costat no serán una plataforma única, nomès t’has de moure un carrer…