Com una galleda d’aigua freda. Així ha caigut sobre el moviment veïnal l’anunci del projecte arquitectònic guanyador que definirà l’estació intermodal de La Sagrera. Segons denuncien, després de més de 20 anys treballant amb l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el Ministeri per definir i impulsar la infraestructura, aquest dimarts s’han hagut d’assabentar per la premsa de com serà el nou edifici de viatgers.
“Ens sentim marginats, han parlat amb la premsa abans de tenir la deferència de trucar-nos i presentar-nos el projecte després de tants anys treballant plegats”, critica el president de l’AVV de La Sagrera, Jaume Matas. Segons revela, les institucions presents en la societat Barcelona Sagrera – Alta Velocitat (BSAV) els van prometre avisar-los “quan sabessin alguna cosa”, però al final només han pogut conèixer la descripció del futur edifici pels mitjans de comunicació i a hores d’ara segueixen sense tenir ni idea de què proposaven els set equips d’arquitectes restants.
Després d’anys de retards, el jurat expert ha determinat que l’edifici de l’estació es construeixi seguint el projecte de l’estudi Fermín Vázquez, b720 Arquitectura. Un jurat que, per cert, només l’han conformat representants dels col·legis professionals d’enginyers de camins, arquitectes i d’enginyers industrials de Catalunya, per tal de dotar de major expertesa arquitectònica al que serà l’estació més important de Barcelona.
Tal com ha avançat La Vanguardia, el projecte que serà presentat els propers dies (encara no s’han difós les recreacions virtuals) contempla el disseny de l’edifici i els seus entorns. Serà en aquest espai públic on s’ubicarà una gran marquesina de fusta que sortirà del terra i s’elevarà sobre el parc. A més, per l’interior de l’edifici també es contempla un gran vestíbul intermodal que donarà accés a les tres plantes: la inferior pels trens de Rodalies i Mitja Distància, la planta – carrer com a vestíbul i la superior per a l’alta velocitat.
“Una cosa és que els col·legis professionals hagin decidit quin tipus d’arquitectura s’havia d’implementar a l’estació pel pes que tindrà, i l’altra és que els veïns que precisament viuran al seu voltant no tinguin cap mena de veu en l’elecció del disseny”, exposa el vocal d’Urbanisme de la FAVB, Camilo Ramos. En aquesta línia i a diferència del que va passar amb el poliesportiu Camp del Ferro, cap representant veïnal va ser cridat a participar en el jurat que ha escollit el projecte de la futura estació.
“La història podria haver anat en la línia del poliesportiu, ja que si des de l’Ajuntament s’omplen la boca de participació veïnal, després resulta que a l’hora de la veritat no compten amb nosaltres”, destaca Matas. Un fet al qual Ramos suma l’hipotètic nou tarannà dels responsables de l’Estat en la matèria: “Se suposa que el Govern de l’Estat havia de tenir una sensibilitat diferent respecte a l’anterior, però això no ho han demostrat“, sentència.
La qüestió és que la unilateralitat dels responsables de l’obra ha acabat per generar una absoluta paradoxa en el món de les infraestructures: “Mentre que estem convidats a debatre sobre els entorns i el vestíbul de l’estació de Sants, ningú ens ha convidat per treballar sobre el futur de l’estació de la Sagrera, quan aquesta no només tindrà un ús ferroviari, sinó que servirà per unir dos districtes: Sant Andreu amb Sant Martí”, recelen des de la FAVB. “Sempre hem estat al cas de tot, hem participat amb tots els equips de Govern que han passat des de fa més de 20 anys i sempre ens hem sentit una part activa o almenys se’ns ha escoltat, però avui ens sentim dolguts“, conclou Matas.
Fotografia | BSAV