El Govern de la Generalitat de Catalunya ha anunciat el Nou Pla Econòmic Financer (PEF) de l’Ifercat de l’L9/L10 de metro que permetrà tenir-la enllestida, a tot estirar, l’any 2029. Una estratègia financera que suposarà per l’any 2021 la posada en marxa de les tuneladores que es van aturar per manca de pressupost i que, a mesura que avancin, permetran l’obertura de les noves estacions que hi haurà a partir de La Sagrera, com ara Maragall (2026).
Si bé fins ara la Generalitat esperava poder aconseguir un crèdit de 740 ME del Banc Europeu d’Inversió (BEI) per destinar-lo a la faraònica obra, ara l’executiu català ha decidit canviar de parer i apostar pels recursos propis. En aquest cas, esperen destinar 946 ME per acabar una línia que tenen previst inaugurar no més tard el 2029. Una data que es podria avançar en cas que s’aconseguissin els fons europeus Next Generation, dedicats a la recuperació econòmica posterior a la COVID-19.
Per poder executar l’obra el primer que farà la Generalitat serà engegar la maquinària burocràtica, ja que al llarg de tot el procés s’hauran de licitar prop de 120 contractes públics, els quals generaran l’ocupació de 2.500 treballadors. En tot cas, l’objectiu prioritari serà posar novament en moviment les dues tuneladores aquest 2021 i així acabar el tram central pendent (quatre quilòmetres). Cal tenir en compte, però, que les màquines a dia d’avui no ofereixen gaires garanties de funcionament: mentre que la situada sota Pedralbes ha rebut manteniment des del 2011, la que hi ha a l’extrem de Sant Andreu està abandonada des de fa nou anys.
Per últim, destacar que l’obra també té prevista l’obertura de la futura connexió de metro a La Sagrera – Alta Velocitat, la qual, segons va avançar l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, es preveu tenir enllestida l’any 2025. L’arribada de les línies L9 i L10 a aquesta estació intermodal, però, haurà d’esperar un any més: l’any 2026.
Fotografia | Estació de metro d’Onze de Setembre // TMB