Després d’anys d’espera, finalment Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV) ha tret a licitació el projecte constructiu de l’arquitectura, les instal·lacions i la urbanització de l’estació intermodal de la Sagrera per un import màxim de 5,2 milions d’euros (sense IVA). Aquest paquet es tracta, ni més ni menys, que del disseny definitiu de l’estació de viatgers, ja que les tasques que actualment es poden observar corresponen a la construcció de tot l’esquelet de formigó i a la col·locació de l’entramat ferroviari per dins.
Aquesta nova licitació, finançada per l’ADIF, l’Ajuntament de Barcelona i BSAV, comprèn tots els ítems relacionats amb l’arquitectura i les instal·lacions de la mateixa estació, així com la urbanització dels voltants per la seva posada en funcionament. A més, també inclou la planificació de l’estació d’autobusos, els accessos subterranis per als vehicles particulars, la urbanització de la coberta i de l’entorn de l’edifici i les xarxes de subministraments urbans. Un cop finalitzada aquesta tasca, que es pot allargar fins als 24 mesos, només caldrà treure a licitació el projecte executiu i començar a construir l’estació.
Per ara, però, l’empresa que guanyi el concurs públic que s’ha obert aquest mateix divendres haurà de redactar el projecte d’acord amb el que ja van acordar les tres administracions en el projecte bàsic “Arquitectura i Instal·lacions de l’Estació de la Sagrera. Barcelona”. Per tant, l’equip escollit serà l’encarregat de detallar com seran les façanes de l’estació, els paviments interiors, les instal·lacions, les escales mecàniques, els ascensors, els àmbits per a la venda de bitllets, els despatxos, les sales d’espera, els aparcaments i la urbanització de la coberta. En paral·lel, també definirà com quedarà l’encaix amb el Parc de Sant Martí i del Pont del Treball.
Cal tenir en compte que, aquest cop, l’elecció de l’equip guanyador per dissenyar tota l’estació no seguirà el procediment habitual. Per garantir les qualitats que precisa una obra d’aquestes característiques, un comitè d’experts integrat per representants de tres col·legis professionals (el d’Arquitectes, el d’Enginyers Industrials i el d’Enginyers de Camins, Canals i Ports), assessorarà al jurat del concurs. En paral·lel, també es crearà una Comissió de Seguiment, integrada per representants de l’Ajuntament de Barcelona, BSAV i ADIF, amb la intenció de vetllar pel compliment dels treballs i la correcta execució de les actuacions.
Tota aquesta compenetració entre administracions serà imprescindible per poder convertir l’estació de la Sagrera en el gran pol de la mobilitat de Barcelona. Les projeccions assenyalen que donarà servei a més de 50 milions de viatgers a l’any, ja que servirà com a intercanviador amb les línies de Rodalies (R1 i R2), l’alta velocitat, les línies L9, L10 i L4 de metro, la xarxa d’autobusos urbans i interurbans, el servei de taxi i de carrils bici. També existirà la possibilitat de deixar el vehicle privat al seu interior.
Per encaixar tot aquest puzle de mitjans de transport, els responsables ja han definit que l’edifici de l’estació estarà semisoterrat, amb dues entrades a diferent nivell (La Sagrera i Sant Martí). Un fet que, per una banda permetrà als vianants passejar pel parc que es construirà sobre la llosa, i per l’altra servirà per connectar dos barris històricament separats per les vies. A més, l’estació de viatgers es complementarà amb edificis de diversa activitat econòmica que faran de façana de l’estació.
Avui dia, les obres de construcció de l’estructura segueixen en marxa i per ara els operaris ja han finalitzat el nivell que acollirà els trens de Rodalies, el nivell del vestíbul i la primera planta dels aparcaments.
Fotografia | BSAV
A mi m’agradaria saber quan estaran, data més o menys, soterrades per complert les víes
Francisco, no te dejes robar la cartera. No se hará.
A mi no me la pegan la Colau y sus colegas del ayuntamiento.
FAKE NEWS.