“Vam començar amb les obres del carrer Gran, després les de la plaça de la Pomera, l’enderroc de l’antic mercat… Portem gairebé dos anys envoltats d’obres, però cap ha sigut tan molesta com la del nou mercat”, explica a L’Exprés de Sant Andreu el veí de la plaça del Mercadal, Carlos Gavilán. La raó: l’incompliment de l’horari per fer obres, el soroll que generen constantment els camions i la pols.
“Els operaris comencen a treballar abans de les 8 hores del matí i per normativa municipal no ho poden fer; aquest mateix dimecres m’han despertat a les set del matí mentre llençaven material”, es queixa. A més, explica que cada vegada que entra o surt un camió de la plaça “toquen el clàxon per no sé quin motiu, i aquí ressona tot”. “És normal que facin soroll amb la maquinària perquè és una obra, però els clàxons i les hores a les quals comencen… ens estan fent tornar bojos“, afegeix.
Gavilán no és l’únic veí afectat per l’obra del mercat, sinó que en realitat tots els qui tenen les finestres encarades cap aquest racó de Sant Andreu les pateix. Segons explica, al soroll i l’incompliment horari cal sumar tota la brutícia que aixequen: “Quan entren camions a bolcar sorra o grava, en comptes de regar amb aigua la descàrrega perquè no generi pols, s’ho estalvien i munten un núvol de pols que arriba fins dalt de la grua de l’obra”, il·lustra.
Arran del confinament per la COVID-19, els edificis que envolten la plaça del Mercadal no són merament residencials, sinó que molts també s’han convertit en oficines improvisades de teletreball. Un factor que fa que no només importuni als veïns mentre descansen a casa seva, sinó també mentre treballen. Oriol Fernández és un d’aquests i, amb el pas dels dies, fins i tot s’ha après la ruta i la freqüència dels vehicles de gran tonatge: “A les 7:30 hores del matí ja entren els camions pel carrer de Montpeller, que és molt estret, i després surten per Bascònia”, relata. Una operació que confirma repetir-se cada 15 minuts al llarg del dia i sense la presència de cap operari que reguli l’entrada els camions “com feien abans”.
“És del tot insuportable, hem trucat a la Guàrdia Urbana, hem demanat pel responsable de l’obra… però els és igual tot“, exclama Fernández. “És una obra pública i com a mínim l’Ajuntament de Barcelona hauria de controlar que es compleixi la normativa, perquè s’està tornant desesperant”, subratlla qui recorda que “quan van enderrocar l’anterior mercat, els operaris d’aleshores no van fer ni pols ni soroll“.
Per acabar-ho d’adobar, els veïns que viuen al lateral de Montpeller han de conviure directament amb unes planxes metàl·liques sobre l’asfalt que “ressonen per tota la plaça” quan un cotxe passa per sobre, sigui l’hora que sigui. Si bé fa temps els responsables de l’obra les van calçar just després que el programa de Betevé, La Família Barris, ho denunciés en antena, ara el maldecap ha tornat a aterrar sobre el veïnat.
“Ens han fet un altre forat i en comptes de tapar-lo d’alguna manera perquè no ressoni tant, ens l’han deixat amb una altra placa que constantment fa soroll“, emfatitza Fernández. “Ara ens diuen que tenim per a dos mesos amb aquesta placa”, comenta indignat. De fet, segons han recollit diversos testimonis, aquest mateix matí de dijous un jove ha caigut en aquest punt per culpa del mateix element i ja ho hauria denunciat a la Guàrdia Urbana.
Tot i que l’Ajuntament de Barcelona encara no ha donat resposta a les preguntes que els ha formulat aquest mitjà de comunicació en relació amb la problemàtica que acumula la plaça, qui sí que s’ha pronunciat és la màxima responsable política del territori. Segons ha piulat a Twitter la regidora de Sant Andreu, Lucía Martín, des del districte entomaran el tema: “Esperem aconseguir que en breu s’ajustin els horaris i les molèsties es redueixin en la mesura del possible”.
Buena labor periodística.
Seria bo que es començes a posar ordre a les voreres i fer complir la normativa a ciclistes, patinets, motoristes i altres mitjans que fan cas omís de semàfors, senyalització vertical i del paviment. Aquestes actituts s’han de sancionar.
Suprimir la doble circulació a carrils per a bicicletes.