Llum al final del túnel. Després d’anys d’obres aturades, la Generalitat de Catalunya ha reactivat les obres per finalitzar les línies L9 i L10 de metro que actualment només present servei a Sant Andreu de Palomar a través del seu tram nord (La Sagrera – Can Zam). Aquesta reactivació, però, encara no serà sobre el terreny, sinó que es tracta més aviat de tasca administrativa (i imprescindible). Més concretament es tracta de la licitació dels primers projectes constructius que es posen en oferta pública des de fa anys.
Els primers dos contractes tenen com a objectiu dotar a l’administració d’un equip de professionals perquè els ajudin tècnicament en la redacció del projecte constructiu de la Línia 9 de Metro de Barcelona des de la futura estació de Maragall, fins a la de Guinardó, Sanllehy i, per últim, Lesseps. A més, aquesta obra també contemplarà el disseny de les estructures metàl·liques de les parades i l’adequació de vestíbuls i accessos, entre d’altres. En total està previst que la Generalitat inverteixi prop de 750.000 euros (sense IVA) entre totes dues licitacions.
En paral·lel, l’administració catalana també ha engegat el perllongament de l’L4 des de La Pau fins a La Sagrera – Meridiana, mitjançant la licitació dels serveis per a l’assistència tècnica a l’hora de redactar els estudis informatius i mediambientals, els quals suposaran la inversió de prop de 200.00 euros (sense IVA). Aquest nou túnel passarà per sota les vies d’Adif i resseguirà pràcticament en paral·lel el túnel existent de l’L9 a partir del macro pou que hi ha al sud de Sant Andreu.
Aquest perllongament de l’L4 beneficiarà tan als veïns de Sant Martí amb la nova estació de Santander, coms als del Districte de Sant Andreu, ja que permetrà l’obertura de la nova parada a l’estació intermodal de La Sagrera – Alta Velocitat i ubicarà el nou final de línia a La Sagrera – Meridiana, on els usuaris podran fer correspondència amb les línies L1, L5, L9/L10 de metro i els serveis de Rodalies.
Totes dues obres estan incloses al nou Pla Director d’Infraestructures que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va presentar el passat mes de juliol amb la idea d’esbossar el futur d’aquestes de cara a l’any 2030. Unes obres que, de fet, se sumen a la reactivació del projecte de la futura estació d’alta velocitat de La Sagrera, la qual ja ha vist instal·lades les noves vies de l’R1 pel seu interior, tot i que no estaran operatives fins a la propera tardor.
Fotografia | Arxiu // TMB