La circulació de trens de Rodalies de la línia R1 entre les estacions de Badalona i el Clot-Aragó romandrà interrompuda aquest cap de setmana amb motiu de les obres que Adif Alta Velocitat durà a terme en la futura estació de la Sagrera. Tal com estava previst, l’administrador d’infraestructures començarà el trasllat de les vies de circulació per l’interior de la macroestació, fet que obligarà els usuaris a fer servir la línia L2 de metro o la B7 de Tusgsal durant aquest dissabte i diumenge.
A més, Renfe disposarà d’un servei d’autobusos llançadora que unirà l’estació de tren de Badalona amb el servei de metro de l’L2 en la parada Pompeu Fabra el qual es destinarà, de manera prioritària, a les persones amb dificultats de mobilitat. A la resta d’usuaris se’ls aconsellarà fer l’enllaç caminant pel carrer amb l’objectiu d’evitar aglomeracions.
Si bé a partir de dilluns es restablirà la circulació, aquesta veurà la seva freqüència de pas afectada, ja que la circulació dels combois serà per via única durant tres mesos i mig en un tram d’1,7 quilòmetres. Aquesta solució és l’única que permetrà compaginar l’operació ferroviària amb la continuació de les obres, les quals obligaran a un segon tall a l’R1 entre el 6 i el 8 de novembre. A partir d’aleshores els trens ja passaran a circular per dins de la nova estació de la Sagrera, però sense fer parada comercial en aquesta.
Adif ha valorat aquestes actuacions com “una fita de gran rellevància” dins de la construcció de la futura estació intermodal. L’administrador d’infraestructures ha remarcat que està mobilitzant “tots els recursos econòmics, humans i tècnics disponibles per a complir amb el cronograma previst”, que s’ha hagut de reprogramar per la situació generada per la COVID-19.
Pel que fa a les obres del Corredor del Mediterrani, encara que aquestes quedin lluny del territori, també afectaran a alguns usuaris que agafen l’R4 a Sant Andreu Arenal. Les obres que es duran a terme al túnel de Martorell obligaran a interrompre el servei ferroviari entre Martorell i Sant Sadurní d’Anoia entre el 15 de juliol i el 15 de novembre. Per garantir la mobilitat dels ciutadans s’establirà un servei alternatiu per carretera entre aquestes estacions.
En paral·lel, l’obligat desviament dels trens de mercaderies per la línia de la costa i la utilització del túnel del Gornal per encaminar-se fins a Castellbisbal també afectarà els serveis de la línia R2 amb una reducció de la seva oferta, ja que quedarà reduïda la capacitat d’aquesta infraestructura.
Respecte al metro, des del dilluns 3 d’agost fins al dissabte 29 d’agost (tots dos inclosos), estarà fora de servei el tram de la línia 1 de metro a l’Hospitalet entre Hospital de Bellvitge i Santa Eulàlia, de 5,5 quilòmetres de longitud. Per tant, quedaran sense servei set estacions (Hospital de Bellvitge, Bellvitge, Av. Carrilet, Rambla Just Oliveras, Can Serra, Florida i Torrassa). L’estació de Santa Eulàlia serà terminal provisional de línia. La resta de la línia 1, entre Santa Eulàlia i Fondo, funcionarà amb normalitat.
La suspensió del servei durant 27 dies el mes d’agost permetrà executar obres de millora que són incompatibles amb la circulació de trens. En concret, TMB renovarà la via en diferents trams, amb una longitud total d’uns 1.800 metres, i s’actualitzarà el sistema de drenatge en un tram de 500 metres. L’actuació inclou la renovació de dos aparells de via i la instal·lació d’un de nou a Florida. A més, s’actualitzaran dos enclavaments de senyalització ferroviària i s’adequarà la catenària a la nova topografia de la via. El pressupost de l’actuació és de 4,6 milions d’euros.
Com a alternativa de transport, TMB posarà a disposició dels usuaris dues llançadores d’autobús amb trajecte diferenciats.
Fotografia | L’Estació de La Sagrera, des de l’aire // BSAV