A Sant Andreu, molt a prop de la plaça del Mercadal, trobem Viatica, un establiment que s’encarrega de fer realitat els somnis dels andreuencs amb ganes de veure món. Ells es consideren travel designers, i configuren viatges personalitzats fins al mínim detall a les destinacions més exòtiques del planeta. Parlem amb el seu director, David Gaspar, i la responsable de màrqueting, Nía Sainz.
A Viatica us feu anomenar travel designers. Per què?
David: El sector de les agències de viatges està molt malmès. Un viatge no es pot vendre com si fos un menú del McDonald’s. Nosaltres dissenyem viatges a la mida de les persones. A més el client que ve a Viatica vol un assessorament. Per això ens considerem travel designers.
Nía: Ens agrada l’atenció al detall i el tracte amb el client. En el nostre cas el producte som nosaltres mateixos. Som els que aportem un valor afegit a l’experiència.
Per què vau triar Sant Andreu pel vostre negoci?
David: Jo sóc d’Horta de tota la vida, però baixava sovint a Sant Andreu a comprar. Quan vam venir cercant un local, vam veure que hi havia un ambient molt proper entre els veïns. Sant Andreu és com un poble dins de Barcelona. Això ens interessava com a comerç. De fet, gairebé el 90% de nous clients ens arriben recomanats per altres andreuencs.
Els andreuencs tenen esperit viatger?
Nía: Ja ho crec! Quan vam obrir Viatica fa 8 anys les primeres peticions eren viatges a indrets com Islàndia, Uganda, Patagònia… Fins i tot vam dissenyar un viatge a l’Antàrtida el primer any!
Per què sou diferents d’una agència tradicional?
David: Perquè tenim un coneixement molt ampli de les destinacions. Treballem amb proveïdors locals i gràcies a això podem configurar tot al mil·límetre.
Nía: No treballem amb intermediaris, així que podem oferir qualitat a un preu molt competitiu. A més, fem turisme responsable, perquè realment el que paguen els viatgers va directe als petits proveïdors, que són empreses artesanals com nosaltres. Tenim proveïdors a gairebé 70 països.
Quines destinacions us demanen més els andreuencs?
David: Aquest any Cuba ha rebentat el mercat. Ha passat de ser un país del top 10 a ocupar la primera posició, per davant de destinacions com Tailàndia i Itàlia.
Nía: Tot i això el sud-est asiàtic continua sent un must: Tailàndia, Vietnam, Indonèsia… Molts andreuencs ens demanen viatges a aquests països.
Quina destinació us té el cor robat?
David: Jo estic enamorat del Perú! El nostre proveïdor funciona molt bé i el país és mític. És una destinació amb una combinació d’arqueologia i natura brutal. El que veus té un valor incalculable. Al nostre viatge l’anomenem “La Ruta de la Porta del Sol”.
I un dels vostres viatges estrella?
Nía: “Les Dunes Bereber”, per descobrir el Sàhara a bord d’un 4×4. És un viatge ideal per fer una escapadeta d’una setmana o quatre dies i descobrir el Marroc. A més, pots fer nit al desert. És una passada! L’impacte cultural és extraordinari i és molt a prop d’aquí. A nosaltres ens encanta!
I si vull donar un tomb per Àsia?
David: Et recomanaria Myanmar. Birmània va ser oberta al turisme el 2012. Encara que tots els hotels són molt nous i de qualitat, ells segueixen vivint com fa 300 anys.
Nía: És l’indret ideal per al viatger que no li agradi trobar tot preparat pel turisme. Nosaltres vam anar en temporada alta, al desembre, i en molts dels principals monuments del país estàvem sols!
Quins projectes us agradaria dur a terme el 2019?
David: Com a empresa estem consolidant una nova estructura. Hem contractat a una noia de Sant Andreu que ja s’ha unit al nostre equip. Ja tenim a quatre andreuencs en plantilla!
Nía: Un altre projecte que ens faria molta il·lusió, seria organitzar una expedició amb un grup de veïns de Sant Andreu a una destinació que sigui molt atractiva. Normalment la gent viatja en parella, família o amb amics… però “Seria súper excitant fer un viatge amb veïns intrèpids”!