El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Rider de Deliveroo

Deliveroo’s, Ubers Eats, Glovo’s… Adaptar-se o morir?

Economia

La bicicleta ja no només s’ha convertit en una eina per fer esport o anar a la feina, sinó que a dia d’avui ja forma part de determinades professions. El repartiment a domicili és l’exemple més significatiu, fins al punt que molts opten abans per aquest mitjà de transport. Però… què s’amaga rere aquesta proliferació de la paqueteria a pedals? Com afecten els Deliveroo‘s i Glovo‘s al comerç de proximitat de Sant Andreu?

 

Primer de tot, s’ha de tenir en compte que el baix cost d’aquest servei està estretament vinculat als baixos ingressos dels repartidors (majoritàriament, falsos autònoms). Per tant, no resulta gaire complicat arribar a la conclusió que pedalejar sempre els serà més econòmic que cremar benzina. Si més no, la generació d’aquesta precarietat laboral no sembla frenar l’impuls dels compradors a l’hora de fer servir aquestes aplicacions.

A dia d’avui les plataformes que treballen a Sant Andreu són Deliveroo i Glovo; mentre que Uber Eats ja ha anunciat que prepara el seu aterratge al Districte pels propers mesos. Una proliferació d’empreses que també obre una nova incògnita difícil de pronosticar: a les botigues i locals de restauració del territori la nova dinàmica de compra via app serà un cop baix o una oportunitat?

Tal com assenyala a aquest mitjà de comunicació el president de L’Eix Comercial de Sant Andreu, Pròsper Puig, “segurament aquest no és el model que nosaltres voldríem, però és una realitat i tots haurem d’anar cap aquí“. “Ens agrada la compra per la gent i que es relaciona amb la gent, però si aquesta és la tendència, ens haurem d’espavilar i donar aquesta possibilitat”, apunta.

Què pot provocar aquest nou model de negoci? “La deshumanització“, opina Puig. Un punt de vista, però, que no és compartit per la presidenta de Sant Andreu Comerç Nord, Cristina Contelles. Al seu parer, “el fet d’estar a internet no hauria d’implicar una deshumanització; la majoria de comerços com a mínim tenen una pàgina web o xarxes socials“, recorda.

A més, Contelles considera l’arribada dels Deliveroo‘s, Ubers Eats i Glovo‘s com “un factor positiu”, “sempre que siguem capaços d’adaptar-nos”, afegeix. “Crec que els comerços que tenen una clientela focalitzada en la gent gran no es veuran afectats per aquestes noves tendències de compra, mentre que en si volen captar a gent jove, els serà més fàcil”, exposa la representant.

Si més no, en una lliga superior hi ha Amazon, el gegant de la distribució que, en comptes de contractar a persones que compren a les botigues de proximitat per portar-les a casa dels clients, actua directament com un centre comercial a la porta de casa. De fet, el mateix Puig admet que el comerç de proximitat ja ha començat a notar la pèrdua de determinats clients, pel que avisa als seus navegants de la necessitat de reciclar-se i començar a estudiar el servei a domicili a petita escala.

Una opció, però, que per ara veuen complicada de dur a terme: “No ho tenim gaire clar aquest model, perquè amb els nostres estrets marges no surten els números“, confessa Puig. Un dilema, però, que sempre anirà acompanyat de la decisió final del comprador: o comprar a la botiga i vitalitzar el comerç de proximitat, o estalviar-se uns diners i guanyar en comoditat a costa de deshumanitzar el carrer.

Fotografia | Rider de Deliveroo

 

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Economia

Vés a dalt