El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Bar Versalles, al carrer Gran de Sant Andreu 255 (edifici de Can Vidal) a inicis dels anys setanta. / Imatge original publicada pel Pau Vinyes Roig al grup de Facebook Sant Andreu de Palomar Abans. Autor desconegut. Fons Teresa Torrents. @resantandreu

L’eix comercial de Sant Andreu, en el TOP-3 de Barcelona

Economia

Ni Portal de l’Àngel, ni Gràcia; l’eix comercial de Sant Andreu és el tercer més ben valorat pels barcelonins (7,91). De fet, només per davant del nucli botiguer andreuenc es troba la Rambla de Catalunya i el passeig de Gràcia (8,04), i El Corte Inglés de Maria Cristina amb L’Illa Diagonal (8,06). A més, segons les dades de l’Ajuntament, els andreuencs són els segons de la ciutat que més compren a les seves botigues: gairebé la meitat afirmen anar cada dia o pràcticament cada dia. Només els veïns del carrer Major de Sarrià supera el percentatge d’andreuencs que fan consum local.

 

Les dades extretes de l’informe ‘Hàbits de consum i polaritat comercial a la ciutat de Barcelona‘, elaborat per l’Ajuntament, també desengrana tot un seguit de xifres que suposen una motivació pels responsables dels negocis. I és que la confluència comercial del carrer Gran i Fabra i Puig és la segona amb millor ambient comercial de tota Barcelona amb un 8,46 sobre 10 (només per darrere del carrer Major de Sarrià, que obté un 8,66).

A més, l’estudi també analitza el tracte que donen els botiguers als seus clients i segons els 2.000 enquestats, el personal de les botigues de Sant Andreu es torna a situar en el TOP-3 de Barcelona. En paral·lel, les zones comercials de la plaça de Catalunya, el Portal de l’Àngel, o la Rambla de Catalunya / passeig de Gràcia, són les zones que obtenen les puntuacions més baixes pel que fa al bon tracte.

Com valoren aquestes xifres els comerciants? Tal com ha exposat a L’Exprés de Sant Andreu el president de L’Eix Comercial, Pròsper Puig,”són dades bones; al cap i a la fi vénen a dir que som el segon eix no central-turístic amb més rellevància“. Tot plegat, gràcies a la combinació “d’un flux important de clients, el fet que els locals estiguin en funcionament i tinguem una penetració important, així com que disposem de les suficients franquícies (el 4,38%) perquè sigui un eix atractiu” [el percentatge màxim de franquiciat a Barcelona és del 10%].

Puig però, considera que “les dades són millors que la nostra realitat”, ja que l’estudi municipal no entra a destacar la despesa que es fa als comerços. “Potser tenim un flux molt important de gent, però pel que fa a despesa en compra no es fa en el comerç local i de proximitat”, revela el representant dels botiguers. Dit d’una altra manera, els veïns i veïnes de Sant Andreu sí que visiten les seves botigues, només que el gruix de la seva despesa la fan en grans cadenes o centres comercials.

Cal destacar que l'estudi no ha comptat altres activitats, com el Quiosc Okupat, el qual també genera dinamisme comercial / DGM
Cal destacar que l’estudi no ha comptat altres activitats, com el Quiosc Okupat, el qual també genera dinamisme comercial / DGM

“Hi ha dues coses que hem detectat: la renda que es destina a l’oci i les compres per internet; ítems que provoquen que la quantitat de diners que quedi per gastar al comerç de proximitat sigui més reduïda”, argumenta Puig. En aquest sentit, els botiguers andreuencs observen com a principal problema el fet que el seu potencial client “tingui una renda un 25% inferior a la mitjana barcelonina“. “Segurament si el nostre veí estigués en la mitjana, la despesa en el comerç de proximitat seria més elevada”. En aquest sentit, la despesa mitjana a una botiga del carrer Gran està situada en els 36,6 euros, lluny dels 51,8 euros de la ciutat i a anys vista d’espais com El Corte Inglés de Maria Cristina i de L’Illa Diagonal (97,1 euros).

Pel que fa a l’aixecament diari de persianes comercials, des de fa mesos el carrer Gran ja ha penjat el cartell de ‘plena ocupació’. Si més no, l’estudi elaborat per la Fundació Barcelona Comerç assenyala que 156 locals encara resten sense activitat (el 18%). Si més no, d’aquesta dada Puig treu ferro en assenyalar que són baixos situats en el que anteriorment eren carrers comercials interiors i que mai més ho tornaran a ser. En conclusió: “La concentració comercial s’ha derivat al tram central del carrer Gran; i si hi ha alguna persiana baixada, és per algun problema d’herències o perquè està fent algun canvi d’operador”, explica. De fet, segons l’informe només a Sant Andreu hi ha gairebé un comerç per cada 30 habitants.

Fotografia | Bar Versalles, al carrer Gran de Sant Andreu 255 (edifici de Can Vidal) a inicis dels anys setanta. / Imatge original publicada pel Pau Vinyes Roig al grup de Facebook Sant Andreu de Palomar Abans. Autor desconegut. Fons Teresa Torrents. @resantandreu

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Economia

Vés a dalt