Tal com ha comunicat el Govern de Sant Andreu al darrer ple a instàncies d’una pregunta de Ciutadans, al Districte s’han suprimit 226 places d’aparcament permanents. Un canvi d’ús de la via pública que ha tingut com punt d’inflexió la implantació de la nova xarxa de carrils bici, contemplada en el Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2013-2018.
Tal com ha explicat el conseller de Mobilitat del Govern de Sant Andreu, José María Fanlo, els nous carrils bici tenen com a objectiu aconseguir “una mobilitat segura, equitativa i sostenible”. De fet, els nous carrils s’estan abaixant de les voreres a les calçades per reduir l’accidentalitat amb els vianants i dotant als ciclistes de major confiança en ells mateixos gràcies als separadors en la calçada.
Al cap i a la fi, la idea és “fomentar els usos alternatius de la via pública, facilitant el transvasament modal cap a modes més sostenibles, reduint la contaminació i millorant la nostra salut”, ha explicat Fanlo. Si més no, la part menys amable se l’han emportat els propietaris de vehicles que utilitzaven la via pública com aparcament. En total, la nova xarxa de carrils bici han eliminat 226 places a tot el Districte, tot i que en alguns carrers s’han creat de noves.
En el cas de les afectacions negatives, aquestes s’han produït al carrer de Múrcia, on s’han suprimit 14 places d’àrea verda, 24 per a motos i dues de càrrega i descàrrega; als carrers d’Olesa i de Garcilaso on l’àrea verda ha minvat en 51 places, la blava en 21 i per a motos en 24 i al carrer de la Ciutat d’Asunción on s’han perdut 100 places lliures diürnes (però on encara es permet l’estacionament nocturn).
En el cas del carrer de Sant Adrià, en canvi, s’ha produït un guany de 14 noves places d’estacionament lliure amb l’ordenació, al que cal sumar els espais lliures que deixen els nous carrils bus-multiús, els quals queden a disposició dels veïns per aparcar en horari nocturn.
Cal destacar, però, que la concreció de les dades no s’ha produït en el cas d’altres zones del Districte. Segons ha explicat el conseller de Mobilitat, en el sector de Sant Antoni Maria Claret – Indústria – Biscaia, el nombre d’aparcaments afectats és el 17%, “però recollint propostes veïnals estem treballant actuacions d’aparcament en bateria amb les que l’afectació només seria del 9% de places”.
En aquest sentit, cal recordar que la rambla serà un altre vial on el cotxe deixarà pas a la bici. Davant de les polèmiques sorgides arran la circulació de bicicletes per sobre de la vorera central de Fabra i Puig i de l’Onze de Setembre, l’Ajuntament de Barcelona ha decidit fer de la calçada esquerra (direcció Meridiana) un carril d’accés restringit a ciclistes i vehicles de serveis que hagin de fer càrrega i descarrega, mentre que la resta de vehicles hauran de fer servir el carril de la dreta.
Fotografia | Les bicicletes prendran els espais públics de forma gradual / Alexander Rentsch