L’estació de la Sagrera es reactivarà al novembre, els ascensors de Comtal estaran operatius al desembre. Així ho han confirmat fonts d’Adif a L’Exprés de Sant Andreu, les quals han assegurat a aquest mitjà de comunicació que l’estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal passarà a ser d’accessibilitat universal a finals d’any, gràcies a la instal·lació d’elevadors a ambdues andanes. A més, l’empresa pública que depèn del Ministeri de Foment també treballa per reactivar les obres de l’estació de l’alta velocitat de La Sagrera en breus setmanes.
Però anem a pams. Segons Adif, els dos nous ascensors són “transitoris”, ja que la seva voluntat, expliquen, és engegar “com més aviat millor” les obres de la nova estació de Sant Andreu Comtal. Si bé la infraestructura està construïda en un 80%, el jutge va ordenar la paralització de màquines un cop van esclatar tots els casos de corrupció que envolten la trinxera de vies. Ara com ara, l’empresa pública estudia la possibilitat de rescindir els contractes amb la constructora, tot i que la decisió final es prendrà d’aquí a unes setmanes, expliquen.
Si bé les entitats veïnals temen que la instal·lació dels aparells elevadors sigui una justificació per deixar in eternum les obres de la nova estació, des d’Adif asseguren que els ascensors són “provisionals” i que tenen la intenció de donar cobertura d’accès a l’estació fins que s’enllesteixin les obres.
Segons fonts ferroviàries, la instal·lació d’aquests ascensors poden suposar una inversió d’entre 500.000 a 1 milió d’euros. Per la seva banda, Adif declara no controlar la despesa que suposaran aquests dos aparells, ja que formen part d’un contracte més gran i assegura que, un cop s’hagin de retirar, “es reciclaran” en alguna altra estació. “Els diners no aniran a fons perdut”, avancen des de la companyia pública.
Més enllà de Sant Andreu Comtal, on Adif també ha posat fil a l’agulla és a l’estació d’alta velocitat de la Sagrera. Tal com ha avançat l’empresa a aquest mitjà de comunicació, els responsables tenen previst reactivar les obres el proper mes de novembre. Per una part començaran a aixecar l’esquelet de la infraestructura (el qual està al 0% actualment) i a començaments de 2018 tenen previst iniciar els moviments de terres per fer els accessos civils de l’estació (entrades, sortides, carreteres, etc.).
Si bé la tinenta d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha expressat en més d’una ocasió la voluntat del Govern municipal de reredefinir el volum de l’estació (la infraestructura ja va ser retallada en època Trias per passar a costar 650 M€), des d’Adif apunten que aquesta possible decisió no afecta directament a les obres més immediates. Tal com expliquen, una cosa és aixecar l’esquelet de l’estació i l’altra vestir-lo (aquí seria on es podrien produir les noves retallades de pressupost).
Respecte a les obres del col·lector de Prim, Adif assegura que els operaris treballen a bon ritme i dins del calendari previst, pel que “a finals de 2017 esperem que es culminin les pantalles per encetar el col·lector”, expliquen. Tal com destaquen, les obres del col·lector són essencials per tirar endavant la resta de l’obra, la qual es coordinarà per fases (en funció dels permisos que atorgui el jutge que investiga el cas de corrupció).