La línia 1 de metro es perllongarà des de Fondo (actual final de línia) fins a l’estació de Rodalies de Badalona, situada al costat de la platja d’aquesta localitat. Així ho ha anunciat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull, qui ha incorporat el projecte al Pla Director d’Infraestructures 2021-2030.
L’ampliació de la línia de metro és un projecte històricament reivindicat pel consistori de Badalona. Per aquest motiu, la seva alcaldessa, Dolors Sabaté, no s’ha volgut perdre la presentació del pla d’infraestructures. Si bé la seva ciutat serà la màxima beneficiària del projecte, l’ampliació del suburbà també representa la connexió amb transport públic de Sant Andreu amb el Maresme. Fins ara l’única opció dels andreuencs era (i continua sent) la de desplaçar-se al Clot (Sant Martí) per fer el transbordament a l’R1 de Rodalies.
Segons el conseller, el perllongament de la línia vermella permetrà captar uns 40.000 nous passatgers cada dia, xifra que dispararà encara més el nombre d’usuaris que fa servir la xarxa de metro. Actualment “els usuaris ja superen els 950.000 viatges a l’àrea de Barcelona i és possible tancar l’any amb 1.000 milions de passatgers”, ha assenyalat Rull. Dades que, al seu parer, condueixen a la necessitat “d’incrementar l’oferta” de transport públic.
L’obra costarà entre 450 i 500 milions d’euros i preveu la construcció de cinc noves estacions. Des de Fondo la primera serà Montigalà Centre, per després encaminar-se a Lloreda-Sant Crist, Bufalà, Badalona Pompeu Fabra i Badalona Rodalies. El projecte és calcat al que ja va presentar el secretari de Mobilitat de la generalitat, Manel Nadal, el passat 15 de juliol de 2010. Set anys després, però, sembla que l’obra s’ha recalculat a l’alça, ja que aleshores es preveia una inversió de 442 milions d’euros.
Si bé l’obra s’havia d’executar l’any 2012, finalment el secretari general de Territori i Sostenibilitat, Ferran Falcó, va haver d’admetre que l’ampliació no es duria a terme, tot i estar prevista al Pla Director d’Infraestructures 2011-2020. Aquest dossier també incorporava projectes com la connexió de les dues xarxes de tramvia o el perllongament de l’L4 des del ramal de La Pau fins a La Sagrera.
De fet, va ser el mateix Falcó qui va reconèixer que dur el metro fins a Montigalà ja suposaria una inversió de 150 milions d’euros i que on havien d’anar a parar aquests diners era a quatre noves estacions de l’L9 i L10. Si més no, la presentació del nou pla d’infraestructures 2021-2030 sembla contradir a Falcó. Ara bé, si es donen per vàlids els nous terminis establerts, la connexió de l’L1 fins a la platja de Badalona es podria produir d’aquí a 13 anys.
PRIMER S’HA D’ACABAR LA LINEA 9 I LA L4 , SI US PLAU.
DESPRES COMENCEU ALTRES PROJECTES. A Badalona rodalies hi ha molta aigua al subsòl i pot ser molt greu l’afectació als edificis de sobre. Esquerdes greus i perill d’esfondrament durant l’execució.