Solució salomònica a la Rambla de Fabra i Puig i de l’Onze de Setembre. Davant de les polèmiques sorgides per la circulació de bicicletes per sobre de la vorera central, l’Ajuntament de Barcelona ha decidit fer de la calçada esquerra (direcció Meridiana) un carril d’accés restringit a ciclistes i vehicles de serveis que hagin de fer càrrega i descarrega, mentre que la resta de vehicles hauran de fer servir el carril de la dreta.
La decisió s’emmarca en el desplegament de la nova xarxa de carrils bici a Sant Andreu. Si bé la gran majoria de carrils que s’estan habilitant és de forma segregada, en el cas del que s’habilitarà a la Rambla conviurà amb la circulació rodada. Ara bé, per tal de proporcionar més seguretat als ciclistes que pugin per aquesta via, el consistori limitarà la velocitat màxima 30 km/h i restringirà l’accés a aquesta calçada lateral mitjançant una senyalització especial.
Si bé encara no s’ha especificat com es farà complir l’ús del vial únicament com a càrrega i descàrrega o per deixar entrar els cotxes als seus pàrquings, el Director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, ha assegurat que la majoria de cotxes que volen pujar fins a la Meridiana ja fan servir només el carril de la dreta. A més, ha explicat que les bicicletes que vulguin circular de baixada ho podran fer per un carril bici de doble sentit segregat, el qual s’instal·larà en el tram de Meridiana a Concepció Arenal. Després, les indicacions desviaran a aquests ciclistes pel darrer carrer i si volen baixar al cor de Sant Andreu, ho hauran de fer per Sòcrates (via ja pacificada). Per tant, la vorera central de la Rambla haurà de queda alliberada de bicis de baixada.
La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha recordat que, per normativa municipal, les bicicletes tenen prohibit circular per la vorera si el carrer compta amb una limitació de velocitat a 30 km/h o un carril bici. En el cas que cap dels dos elements existeix, les bicicletes sí que podran circular per la vorera en convivència amb la resta de vianants.
Si bé molts ciclistes tenen por de compartir l’espai de circulació amb els cotxes, tot i tenir la velocitat limitada a 30 km/h, Vidal els ha recordat que en aquest tipus de via (com el carrer Gran de Sant Andreu) les bicicletes sempre tenen preferència per davant dels vehicles motoritzats i que la seva obligació és la de circular pel centre de la calçada i així evitar intents d’avançament perillosos. “Si et toquen el clàxon, és que t’han vist”, ha bromejat la regidora davant la pressió que pot suposar dur un vehicle enganxat a la roda del darrere. A més, ha recordat que en aquests casos els cossos policials han de sancionar als conductors que cometen aquests tipus d’infraccions.
Vidal també ha assenyalat que la contaminació a Barcelona cada any provoca 700 morts prematures i que 30 persones moren en accidents de trànsit a la capital catalana. En els 9.000 sinistres que es produeixen, el cotxe és protagonista el 89% dels casos i les motos en el 75% (tot i representar només el 24% i el 5% dels desplaçaments que es fan a la ciutat respectivament). Mentrestant, la bicicleta només es veu implicada en el 7% dels accidents que tenen lloc a la via pública. Percentatge que encara vol rebaixar més l’Ajuntament mitjançant la nova xarxa de carrils bici, la qual ha de servir perquè els ciclistes circulin de forma “segura, confortable i còmoda”, tal com ha sintetitzat Gomila.