El Centre d’Interpretació del Treball i la Ciutat de Barcelona, endarrerit. Tal com ha avançat Betevé, el veïnat haurà d’esperar a la primavera de 2025 per visitar centre adscrit al Museu d’Història de Barcelona (MUHBA). Val a dir, però, que la previsió és que es pogués inaugurar parcialment l’any 2023, amb una petita exposició de 21 peces que expliquessin la trajectòria de la fàbrica, com es treballava i l’evolució de les màquines, i ja tot sencer aquest 2024.
Aquests dos anys i escaig d’obres han servit perquè els operaris poguessin reformar la nau F de la Fabra i Coats (i adaptar-la al seu nou ús museístic), i perquè els restauradors treballessin sobre els milers de peces que s’han conservat de les antigues fàbriques de Sant Andreu. De fet, no només aplegarà passat material industrial de la Fabra i Coats, la Pegaso, la Mercedes-Benz o La Maquinista Terrestre i Marítima, sinó que també s’hi podrà trobar objectes del dia a dia de diferents professions i establiments històrics de la ciutat.
Una de les entitats que ha encapçalat la reivindicació de disposar d’un espai museístic al recinte fabril és l’Associació d’Amics i Amigues de la Fabra i Coats. “Quan la fàbrica va tancar l’any 2006, la nostra il·lusió era muntar un museu amb totes aquestes peces”, declarava mesos enrere a El Periódico el seu president, Pere Fernández.
La rehabilitació de la nau de 1.780 metres quadrats ha suposat una inversió municipal de 2,8 milions d’euros. Aquesta disposarà de dues sales d’exposicions: la primera, amb elements històrics de la Fabra i Coats; la segona, amb peces d’altres feines de la ciutat o plafons explicatius sobre l’evolució de les condicions laborals. Per últim, hi haurà una tercera sala on s’emmagatzemaran diversos materials històrics que només es podran visitar amb cita prèvia.