El Centre d’Art Contemporani de la Fabra i Coats ha estrenat temporada amb l’exposició monogràfica de l’artista i cineasta tailandès, Apichatpong Weerasethakul. Una mostra que porta per nom ‘Perifèria de la nit’ i que submergeix a l’espectador en les diferents facetes i perspectives que ofereix el moment del dia on la llum queda engolida per la foscor.
Tal com ha expressat respecte a Apichatpong Weerasethakul la directora d’Innovació, Coneixements i Arts Visuals de l’ICUB, Eva Sòria, “potser no sabíem de la seva existència, però ara que el coneixem sabem que és un luxe tenir-lo aquí”. Una descoberta que, en tot cas, ha sigut resultat de la tenacitat de la directora de la Fàbrica i el Centre d’Art Contemporani, Joana Hurtado: “Fa molts anys que el persegueixo; he programat cicles de cinema amb allò que ha anat fent i, quan vaig entrar a la Fabra i Coats, vaig pensar que ara sí que era el moment de programar-lo a lo grande“.
Ara bé, qui és Apichatpong Weerasethakul? Els més cinèfils potser el recorden de l’edició del Festival de Cannes de l’any 2010 on va guanyar la Palma d’Or amb ‘Lung Boonmee raluek chat’. Un reconeixement que, de fet, va servir per consagrar el seu estil de cinema independent, “molt experimental i no només cinematogràfic, sinó també artístic”, destaca Hurtado. En aquest cas, si l’autor compta amb un fil conductor al llarg de la seva obra, aquest precisament és el de la nit i el somni.
Tots dos conceptes esdevenen els pilars centrals de l’exposició de la Fabra i Coats. El motiu poètic genera a les sales ambients hiptnòtics i immersius, on en cap moment l’estètica tampoc s’abandona a l’hora de generar les diferents atmosferes. En el cas de la mostra, l’elecció audiovisual i la projecció resulten d’una qualitat extraordinària. “Ell mateix ens va dir que, si no teníem aquest so, no ens feia l’exposició“, confessa Hurtado en referència a l’exigència que ha representat organitzar la mostra. Una tasca tècnica, però, que aprova amb matrícula tan bon punt l’assistent s’endinsa a les sales d’aquesta antiga nau fabril.
La denúncia política
Encara que potser per l’espectador occidental l’art polític “és molt més directe i reivindicatiu”, Hurtado destaca la finesa amb que Apichatpong Weerasethakul elabora la denúncia sociopolítica contra la repressió al seu país. “En el seu cinema sempre trobem la voluntat de mostrar la coexistència entre allò humà i allò inhumà; ell sempre diu que la seva idea del somni és una idea política“, sintetitza. Una crítica que s’expressa a través de la línia del dia i la nit, entre els vius i els morts, “per això el seu cinema és tan ambivalent”.
Com no podia ser de cap altra manera, l’exposició recull l’oxímoron d’aquesta naturalesa dual del cinema, “on la llum necessita la foscor i dels somnis com a contraposició entre vitalitat i espiritualitat”. Una narrativa creativa que no només podran gaudir els assistents que s’acostin a la instal·lació fins al 22 de maig, sinó de la qual també es quedaran impregnats i es faran partícips els joves de Sant Andreu que participin en el programa La Rama. “Hem de tenir en compte que els joves migrants tenen una visió de la nit totalment oposada a la nit ociosa que puguem tenir aquí; la nostra intenció és col·laborar amb ells per veure com es poden apropiar del centre d’art i com poden treballar sobre l’obra de Weerasethakul”, ha avançat la directora.