Després d’anys de retards, d’obres paralitzades i contractes trencats, el veïnat ja es pot començar a fer una idea de com serà la nova estació de Sant Andreu Comtal. Un edifici que serà el primer a estrenar-se en el nou entramat ferroviari Sant Andreu – La Sagrera Alta Velocitat i que s’espera que entri en servei al llarg del segon semestre d’aquest any.
De forma paral·lela, l’estrena de la nova estació també implicarà la urbanització del primer tram de la gran llosa que, d’aquí a uns anys, està previst que conformi una gran zona verda des de la Trinitat fins al pont de Calatrava. Un nou espai enjardinat que anirà acompanyat de la substitució de les actuals vies de tren per dos carrils pel trànsit rodat (des del Nus de la Trinitat fins a la futura estació de la Sagrera), la nova xarxa de carrils bici i la posada en marxa de noves promocions d’habitatge, com la que es començarà a urbanitzar entre Fernando Pessoa i el pont del Palomar.
Encara que la fisonomia de l’edifici de l’estació estigui pràcticament enllestida (falta l’interior i les plaques de vidre de la façana, entre altres elements), el més rellevant i sensible de l’obra està sota la llosa. La previsió és ultimar el canvi de traçat de les vies aquest estiu vinent, fet que suposarà que els trens Regionals, de Mitja Distància i de l’R2 puguin circular ja per l’interior de l’estació de La Sagrera, però sense aturar-se (com ja fa l’R1), i seguir per dins del calaix de formigó fins a Sant Andreu Comtal.
Per la seva part, l’Ajuntament de Barcelona ja ha posat en marxa les partides per impermeabilitzar la llosa (4,3 milions d’euros), obra que és indispensable per poder executar el gran parc. Una tasca que permetrà que el Parc Lineal entre l’estació i el carrer de Sant Adrià ja compti amb la urbanització definitiva. En paral·lel, les actuals vies un cop deixin de prestar servei es desmantellaran i el seu traçat s’aprofitarà per fer un vial de dos carrils per al trànsit. La intenció: alliberar Sant Andreu i la Sagrera dels cotxes que vulguin anar fins a la gran estació intermodal (prevista pel 2025). Una obra que també suposarà el reendreçament del carrer de Sant Adrià (parcialment desviat des de fa anys) i l’eliminació de la mostra de Parc Lineal que hi ha en aquest sector (la intenció és crear un de similar a tocar del pàrquing del centre comercial, on La Maquinista ja podrà aixecar 810 habitatges).
Respecte a la històrica estació de Sant Andreu Comtal (una de les més antigues encara en funcionament de tot l’Estat), està previst que Adif la cedeixi a l’Ajuntament perquè faci servir l’edifici com a equipament (encara per definir).