Després d’acumular nou mesos de retard per la pandèmia (sense ja sumar els retards endèmics del projecte Casernes), el passat mes de maig s’obria al veïnat la rambla de Marta Mata. Un vial verd que travessa els antics solars militars i que dona continuïtat al carrer de Fèlix Amat per arribar fins a l’Escola Eulàlia Bota i al CAP Casernes. La sorpresa dels veïns de la zona? L’obra no incorporava cap semàfor per travessar amb seguretat l’últim pas per a vianants que queda sense semàfor a Torras i Bages.
“Per a la inauguració de la rambla van venir a passejar-se la regidora del Districte, Lucía Martín, i l’alcaldessa, Ada Colau, i ens van dir que el semàfor ja estava demanat, que trigaria per les licitacions, però que a finals d’any el tindríem”, recorda Ferran Serra, veí de les Casernes i membre de la comunitat educativa de l’Eulàlia Bota. “Ens demanaven vuit mesos més de paciència sense cap mesura addicional, però nosaltres creiem que, en comptes del desembre, al setembre ja el tindríem amb l’inici de curs”, afegeix.
La sorpresa, però, és que ni al setembre, ni al desembre, ni ja entrats al 2022. El pas de vianants encara és travessat per cotxes a més de 60 km/h i sense semàfor. “Va ser fa poc que un contacte del Districte va preguntar per nosaltres què passava amb el semàfor i va esbrinar que la seva instal·lació s’havia posposat fins al juny“, revela a L’Exprés de Sant Andreu. Un nou retard que faria esclatar als veïns afectats. Davant la “manca de paraula de i de compromís de l’Ajuntament”, decidirien tirar pel dret: convocar talls diaris al passeig de Torras i Bages fins que s’instal·lés el semàfor.
“Com que no podíem esperar sis mesos més, vam començar a contactar i recollir suports d’entitats com l’AFA de l’Eulàlia Bota, el Centro Castellano y Leonés de Catalunya i l’AVV Sant Andreu Nord – Tramuntana, entre altres veïns a títol individual”, relata Serra. Una suma de forces, principalment anònimes, que va fer saltar totes les alarmes a la seu del Districte tan bon punt es van assabentar del caràcter de l’organització dels talls diaris. “Dilluns passat se’ls va comunicar i el mateix dia van demanar fer una reunió d’urgència que acabaríem celebrant aquest dimecres”, apunta.
El resultat de la trobada amb la regidora Martín i la gerent del Districte, Maria Gas, entre altres responsables municipals: “Satisfactòria“, resumeix. “Encara que van tirar pilotes fora, es van disculpar, ens van donar la raó i ens van concretar que instal·larien un semàfor provisional el proper 4 de febrer “, explica. Una celeritat que només s’argumenta per la pressió veïnal que s’ha organitzat aquests darrers dies: “És una llàstima que la ciutadania hagi de prendre aquestes mesures de pressió perquè es posin les piles i treballin; de fet ja han pres mesures cautelars i ara ja tenim la Guàrdia Urbana regulant el pas les hores d’entrada i sortida de l’escola”, afegeix.
Davant d’aquesta resposta municipal, els organitzadors de la reivindicació debatran si realment és adient tallar cada dia el passeig de Torras i Bages fins que posin el semàfor provisional. Tanmateix, el que és segur és que aquest debat el duran a terme sobre el mateix pas per a vianants, de manera que el proper 24 de gener a les 17 hores hi haurà afectacions en el trànsit. “D’entrada creiem que els podem donar un vot de credibilitat, però si després del cap de setmana de la instal·lació encara no hi és, és del tot segur que començarem a tallar el passeig fins que el posin“, adverteix. De fet, la desconfiança cap a l’equip de Govern té la seva pròpia hemeroteca entre aquest veïnat: des del tancament del suposat refugi climàtic que havien de ser les fonts del parc d’Antoni Santiburcio, passant per la no instal·lació d’unes noves fonts a la rambla de Marta Mata i, per acabar-ho d’adobar, el vistiplau al tanatori per silenci administratiu.
Fotografia | Isaac Forés