“Tot un èxit”. Així ha definit el membre de l’AFA del Turó Blau, Néstor Cabañas, la primera jornada de mobilització contra la contaminació acústica i atmosfèrica que genera el trànsit que circula a tocar de les aules. Fins a 150 integrants de la comunitat educativa han tallat aquest divendres a les 17 hores el trànsit del carrer Gran de Sant Andreu en una acció contextualitzada dins del moviment Revolta Escolar. De fet, les famílies del Turó Blau no són les úniques que aquesta tarda han sortit al carrer, sinó que més d’un centenar d’arreu del territori també han volgut dir la seva.
“Considerem que és tot un èxit la gent que s’ha afegit; hem de recordar que som una escola petita d’una línia, però que té molt clar que s’ha de mobilitzar perquè les seves reivindicacions siguin escoltades”, ha assenyalat Cabañas. Una acció absolutament familiar, on petits i grans han participat en les batucades del grup de timbalers de l’escola, han fet dibuixos d’eslògans a terra i han clamat amb pancartes per una millora dels seus entorns. “El nostre objectiu és mobilitzar-nos cada 15 dies i, de mica en mica, anar ampliant les activitats”, ha avançat.
Els membres de l’AFA asseguren que es van decidir sumar a la Revolta Escolar “arran la publicació dels estudis de contaminació; nosaltres som una de les escoles amb més contaminació atmosfèrica i acústica del districte i necessitem solucions”, ha exposat Cabañas. En aquest sentit, recorda que el centre es troba en una cruïlla entre dos carrers que van ser dissenyats com a “vies ràpides” i que ara l’Ajuntament ha decidit no incloure’ls en el programa ‘Protegim les escoles’.
“Des de l’Ajuntament ens han comentat que aniran per parts i que enguany han començat a Trinitat Vella, però que ja tenen la intenció d’allargar el carril bici de Rovira i Virgili per Pare Manyanet i eliminar el carril de cotxes que queda més proper a l’escola”, avança el mateix membre de l’AFA. Una passa endavant que aniria acompanyada de la possibilitat d’incloure nova senyalització o la supressió de les places d’aparcament que queden davant del recinte educatiu, però que per ara no s’ha concretat de forma oficial.
En tot cas, des de la comunitat de famílies estan convençuts que cal anar més enllà i encoratgen als responsables polítics a reduir significativament el trànsit que circula pel carrer Gran i Pare Manyanet. Una opció que consideren vital incloure-la al pla de mobilitat que ha engegat el consistori al territori, ja que aquest sector del nucli urbà ara s’ha trobat “amb tot un entorn ple d’equipaments, on s’han construït de nous com el poliesportiu Camp del Ferro, fet que provoca importants increments de la mobilitat”. “Ara mateix aquesta part de Sant Andreu no està planificada perquè els vianants i les famílies de les escoles tinguin un espai preferent“, afegeix.
Per últim, des de l’AFA del Turó Blau també insten a l’administració local a posar fil a l’agulla amb la plaça del Doctor Cararach Mauri, ja que observen com aquesta aplega famílies del Turó Blau i del Pare Manyanet en un espai “en estat d’abandonament”, denuncien. De fet, el quiosc que està al bell mig de la plaça acumula anys sense aixecar la persiana.