Adif Alta Velocitat (Adif AV) ha confirmat aquest dijous en un comunicat la voluntat de finalitzar el nou edifici de Sant Andreu Comtal abans d’acabar el 2021. Segons l’Administrador d’Infraestructures, les noves instal·lacions oferiran millors prestacions i una major integració en l’entorn. Pel que fa a l’actual edifici de l’estació, un dels més antics de l’Estat encara en funcionament, ja hi ha aparaulada la seva cessió a l’Ajuntament de Barcelona.
Els treballs que van començar el passat mes d’octubre sobre la llosa han consistit en l’aixecament dels 12 pilars que sustentaran la coberta de l’edifici, el mur perimetral i els murs interiors. També s’ha condicionat el sector dels ascensors i ja es treballa en les escales que comunicaran el vestíbul amb les andanes.
A dia d’avui la zona d’andanes també està a punt per ser pavimentada, després d’haver-se completat les arquetes de drenatge i de comunicacions. En aquesta línia, recordar que l’estació comptarà amb dues andanes de 210 metres que donaran servei a quatre vies per on circularan trens de Rodalies i regionals (com és el cas de la configuració de Sant Andreu Arenal).
Les obres, que executa l’empresa Copcisa, compten amb un pressupost de 6,3 milions d’euros (IVA inclòs) i tenen un termini d’execució estimat d’onze mesos, pel que estaran enllestides abans d’acabar el 2021. En paral·lel, Adif AV també treballa en els darrers serrells perquè d’aquí a uns mesos comencin les actuacions de muntatge de via, electrificació i les instal·lacions de control, comandament i senyalització.
La nova estació estarà integrada en el futur parc lineal de Sant Andreu-La Sagrera i comptarà amb dos nivells: un vestíbul d’accés de 700 metres quadrats a l’alçada de la plataforma que cobreix les vies i una zona d’andanes en el nivell inferior. L’accés es farà a través de l’actual passarel·la, tot i que serà rehabilitada, condicionada i perllongada fins a la cantonada del parc de la Maquinista. En total, s’urbanitzaran 4.231,78 m² d’accessos i entorns.
Pel que fa a les característiques del nou edifici, aquest comptarà amb un gran finestral envidrat com a porta d’entrada i dins hi haurà les validadores de bitllets, les taquilles i la resta d’espais pel seu funcionament. Tot l’edifici serà de vidre, però comptarà amb la protecció d’una xapa ondulada perforada al 40% que, a més de preservar de la llum directa, també servirà de protecció davant possibles actes vandàlics. Per últim, destacar que la nova instal·lació serà completament accessible gràcies a la instal·lació de dues escales mecàniques i dos ascensors, més enllà de les escales d’obra.