Objectiu complert. Aquest dimarts una seixantena de veïns dels entorns de la plaça de Marià Brossa ha demostrat que els carrers pacificats d’aquest sector de Sant Andreu de Palomar actualment no tenen un ús prioritari per als vianants. Un fet que han constatat mitjançant una concentració i posterior manifestació per l’entramat urbà, les quals han generat més d’un col·lapse circulatori. El més important: a la confluència del carrer Gran de Sant Andreu amb Agustí i Milà i Joan Torras.
“Hem posat en evidència que no es pot passejar amb tant volum de cotxes”, ha manifestat el membre de la Plataforma per la Distribució del Trànsit a Sant Andreu, Pau Sotelo. Una conclusió que ha expressat al final de la marxa que els veïns han dut a terme per Segarra, Servet i Malats, però que s’ha fet irrefutable quan els manifestants s’han concentrat al principi d’Agustí i Milà per llegir el manifest. Una lectura que, en diferents moments, fins i tot s’ha fet complicada de seguir pels clàxons dels impacients conductors.
Segons la plataforma, des de la pacificació del carrer Gran de Sant Andreu que l’itinerari que conformen els carrers d’Agustí Milà, Segarra, Marià Brossa, Servet, Arbúcies, Matagalls, Malats, Fraga i Pons i Gallarza, s’ha convertit “en l’artèria principal d’entrada al nucli antic pels vehicles provinents de la Trinitat Vella, la Ronda de Dalt i del Litoral i el passeig de Valldaura”, entre altres vies. Un fenomen al qual volen posar punt final mitjançant la redistribució del trànsit, de tal manera que aquests puguin accedir al Casc Antic per altres vies de manera més homogènia.
Des del moviment tampoc s’han amagat d’assenyalar als càrrecs del districte com a responsables de l’actual pla de distribució de trànsit. Un disseny que suposa “el pas constant d’un volum desmesurat de vehicles de tot tipus”, els quals circulen “a una elevada velocitat, sense respectar les limitacions i posant en perill els i les vianants, especialment infants i gent gran”. “No podem caminar pel mig dels carrers peatonals, ja que a la pràctica han deixat de ser-ho“, sentencien.
En aquesta línia, el veïnat també ha detectat fins a quatre punts negres a tocar de les seves llars: els encreuaments d’Agustí Milà-Segarra, Segarra-Servet, Servet-Arbúcies i Matagalls-Malats. “En aquests punts els vehicles no veuen els vianants i envaeixen les zones laterals per on es camina amb el risc que això suposa”, afirmen. Un perill que s’agreuja amb les maniobres que han de fer molts camions de mercaderies i furgonetes per poder girar d’un carrer a un altre i per on deixen tot un rastre de pilones a terra, contenidors d’escombraries moguts i embotellaments de trànsit.
“Davant d’aquesta situació que ja fa temps que dura i les múltiples queixes que hem realitzat, l’única resposta que l’Ajuntament ha estat capaç de fer ha estat posar una tímida senyalització de velocitat que no ha resolt el conflicte”, recorden. Des de la plataforma també assenyalen com el Govern de la regidora Lucía Martín sempre “s’escuda” en el canvi que generarà en el trànsit la retirada del mercat provisional del carrer de Sant Adrià. Un fet que, d’entrada, analitzen amb molt d’escepticisme i incògnites sense resposta: “Per on passaran els camions de repartiment del mercat si no és pel nostre itinerari de carrers?”, insisteixen.
“Volem remarcar que el nostre rebuig en cap cas se centra en la pacificació duta a terme al Carrer Gran de Sant Andreu, sinó en què aquesta s’hagi realitzat sense planificar una alternativa de mobilitat“, exposen. Una qüestió sobre la qual l’executiu ha assegurat començar a treballar fa tot just un parell de mesos enrere, però on els veïns també volen ser presents. En el cas de la marxa d’aquest dimarts, però, no s’ha deixat veure cap membre del Govern de Martín. En canvi, sí que han estat presents membres d’ERC, el PDeCAT i la CUP.