Nova data al calendari. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha avançat durant una visita a les obres la futura estació de la Sagrera que la nova previsió de tenir-la enllestida se situa cap al 2025. Un horitzó, però, que no ha sigut confirmat ni pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ni pel ministre José Luís Ábalos. Tot i això, Colau ha reiterat que, per part de l’Ajuntament, totes les intervencions de competència municipal ja estan planificades per executar-se tan bon punt l’estat de les obres ho permetin.
Pel que fa al paper del Govern de l’Estat, Ábalos ha reconegut la seva admiració “davant dels notables avenços després de la darrera visita” a la Sagrera. “El que fa un any eren previsions, avui són compromisos complerts”, ha assegurat després de recordar que en dos anys el seu executiu ja ha injectat 128 milions d’euros en aquesta infraestructura. “Reconec que amb vostè al capdavant la sensibilitat del ministeri ha millorat“, li ha reconegut el conseller Calvet.
Una declaració en positiu, però, que ha anat precedida de tota una sèrie de desconfiances envers al Pla Rodalies 2020 – 2030 que aquest divendres ha presentat el seu redactor, Pere Macias. “Ens mirem el Pla Rodalies amb cert escepticisme, però amb calma, bona voluntat i predisposició a mirar les llums per davant de les ombres; reclamo que es compleixi el que es presenta avui”, ha expressat Calvet.
En paral·lel, l’alcaldessa ha afegit la necessitat que les inversions anunciades per valor 6.300 ME “aquest cop siguin de debò”. “Entenem que hi ha un context realista amb finançament i pressupost”, ha exposat Colau. Al seu parer, les intervencions a la xarxa ferroviària són imprescindibles per poder revertir els retards “indignes” que “pateixen els usuaris de Rodalies”. “Són essencials” pel nou model de ciutat amb menys circulació privada, ha afegit.
Però… en què sortirà beneficiat Sant Andreu amb el nou Pla Rodalies? Més enllà de la construcció i posada en marxa de la nova estació intermodal de La Sagrera – Alta Velocitat, el veïnat també podrà fer ús del centenar de nous trens que es compraran i que substituiran els que no s’han pogut reformar per fer-los accessibles. De fet, aquest eix inclusiu serà central en la xarxa ferroviària de la nova dècada, ja que es pretén fer accessibles el 100% de les estacions (entre elles, Sant Andreu Arenal).
Per últim, destacar tota una sèrie d’intervencions a la xarxa de Rodalies que permetran guanyar fiabilitat i puntualitat, com la posada en funcionament del nou sistema ERTMS, el desdoblament parcial de l’R3 o el nou salt de moltó a tocar de Montcada i que beneficiarà a les circulacions de Sant Andreu Comtal, entre d’altres.
Fotografia | Ajuntament de Barcelona