Un “drama”. Així qualifica la directora de l’Institut Doctor Puigvert, Txeli Segué, la situació que travessa el centre educatiu per la COVID-19. Segons ha explicat a L’Exprés de Sant Andreu, un 14% de l’alumnat ja ha donat positiu i la xifra total frega el centenar de casos en dos mesos. De fet, ha sigut aquest dijous quan l’àmplia majoria dels alumnes ha tornat al centre educatiu, després de desplegar un pla d’urgència elaborat per Salut Pública que els va portar a confinar fins a 16 grups d’estudiants a la vegada.
“A dia d’avui ja hem tingut pràcticament totes les classes confinades”, explica Segué amb total transparència. “Fins i tot hem tingut tres classes on vam detectar 12 alumnes positius a cadascuna; ara tenim aules amb immunitat comunitària, ja que el 50% ha donat positiu”, afegeix. Una pressió que, afortunadament, els ha començat a donar la primera treva: “Aquesta setmana hem començat a respirar una mica i esperem que no hàgim de confinar més grups; sembla que tots els adolescents ja han passat per això i ara estan una mica més conscienciats, però si després al carrer no compleixen… de poc servirà res“.
Tal com ha detectat la direcció del centre, el principal focus de transmissió del virus entre els alumnes no resideix a les aules, sinó que es produeix de portes en fora de l’institut: “Tenim constància d’alumnes que haurien d’estar confinats a casa seva i que estan pel carrer; pares d’alumnes que han donat positiu i que quan ells obtenen una PCR negativa segueixen fent vida, quan els metges demanen que també es confinin per prevenció”, relata. “Vista la situació, podríem haver decidit tancar el centre, però què hauríem guanyat si després de les classes online els alumnes es retroben al carrer?”.
“La gestió de la COVID-19 a l’institut és molt complicada, però si les famílies no ajuden… és impossible“, subratlla la directora. Tot plegat, perquè suposa que tota la feina prèvia dels grups estancs se’n vagi a orris: “Clar que tenim grups estables que pràcticament no es barregen entre ells ni als passadissos, però després s’acaben contagiant quan tornen junts a casa o fins i tot es posen a compartir begudes“, revela. A més, suma la dificultat de detectar els contagiats, ja que la pràctica majoria són asimptomàtics: “En el darrer cribratge massiu que vam fer han sortit positius a tots els grups menys en un; en un grup de batxillerat una vegada es va detectar un positiu amb símptomes i en fer les PCR en vam detectar a deu més que no tenien cap símptoma”, il·lustra.
Mentre que la pràctica majoria dels alumnes supera el coronavirus sense problema, també és cert que alguns ho han passat pitjor, “com una grip en què arribes als 40 ºC de febre”. La cara més amarga, però, és l’efecte col·lateral que poden suposar aquests alumnes a casa seva o fins i tot entre el professorat: “Tenim avis que han mort, pares a l’UCI… i fins i tot hem tingut una professora hospitalitzada que ara ja està a casa de baixa”, explica. Un fet que provoca que alguns docents vagin a treballar “molt espantats” i que prenguin mesures dràstiques com “portar triple mascareta”.
Ara bé, com ha afectat la COVID-19 a la qualitat de la docència? Més enllà d’acumular pràcticament un rècord de vuit professors substituts en només dos mesos, l’equip de 74 docents “ha començat a normalitzar formes de fer classe que abans els semblarien estranyíssimes”. “L’altre dia a Geografia, com que tots són del B i només hi ha un alumne del C, ja que en estar el grup d’aquest darrer confinat va haver de seguir la classe online, i al cap dels dies quan es va desconfinar, vam haver de confinar la classe del B i mentre tots els alumnes seguien la matèria per videoconferència el professor estava sol amb aquest alumne a l’aula”, exemplifica.
Una nova forma de funcionar que no només succeeix pels positius entre els alumnes, sinó també per les baixes que s’han donat entre els docents: “De vegades si el fill del professor és positiu, aquest s’ha de confinar i donar la classe per streaming, o bé si ell ha donat positiu i es troba bé, pren la decisió de fer classe, tot i tenir ja un substitut assignat”, exposa la directora.
Unes aules on, després, cada alumne porta la mascareta de diferents maneres: “En general la porten ben posada, però després un de cada quatre la porta per sota del nas, perquè en molts casos són de tela i se’ls rellisca”. Una manca de protecció a la qual el Departament de Salut volia sumar noves responsabilitats. Segons les pretensions inicials dels responsables del departament, haurien d’haver sigut els mateixos alumnes els qui es fessin a si mateixos la prova PCR o serològica. “Jo immediatament em vaig posar en contacte amb el departament per preguntar si era una fake new“, confessa Segué en recordar la notícia.
Tot i que al final Salut va recular i va assegurar que seguirien enviant professionals sanitaris als centres educatius, la directora tampoc creu que un institut sigui el lloc idoni on fer proves mèdiques: “Nosaltres vam habilitar el pati per fer els cribratges perquè no teníem cap altre espai, però allà els nens no tenien cap privacitat; se’ns acudeixen mil llocs abans que haver de fer-les aquí”, relata.
Tot i aquesta manca de recursos, des del Doctor Puigvert confessen un alt grau de satisfacció amb la coordinació que mantenen amb el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) i els referents COVID-19 del CAP Casernes: “Ho estan fent molt bé i tenim una atenció genial”. “El que no sabem és què passarà d’ara endavant, portem tota la setmana sense positius i se’ns fa raríssim“, admeten des del centre. De totes maneres, Segué assegura que el problema no es produeix només al centre de secundària que dirigeix, sinó que es succeeix a molt altres instituts. “El nostre centre és només un reflex de la situació que travessa Sant Andreu, ja que tenim alumnes de Baró de Viver, del Bon Pastor, alguns de la Trinitat Vella i també dels voltants de la plaça d’Orfila”.
Per posar xifres a la qüestió, només cal tenir present que aquest mateix dijous a Sant Andreu de Palomar hi ha hagut fins a 14 grups confinats: dos al Doctor Puigvert, dos a l’Escola Molí de Finestrelles, un a l’Escola La Maquinista, dos al Sagrada Família, un a l’Institut Martí Pous, un al Mare de Déu de la Soledat, un al FEDAC Sant Andreu, un a la Llar d’infants El Mar, dos al Jesús Maria i un més a l’Escola Turó Blau, segons les dades que els centres educatius han pujat a l’aplicatiu Traçacovid del Departament d’Educació a les 9 hores del matí. A parer de Txeli Segué, la millor manera de combatre les pors que generen les xifres sense contingut és la total transparència. En el seu cas, pràcticament cada dia publiquen un informe on actualitzen la informació relacionada amb la incidència del virus al centre educatiu.
Algo habra hecho mal el centro, no se le puede echar la culpa a las familias y a los alumnos echando balones fuera para omitir la responsabilidad. La mayoría de la gente cumple y es respetuosa con las normas. Mantengan las ventanas abiertas por favor, VENTILEN!!