La tornada a l’escola ha portat dades fulgurants a la motxilla. Segons dades de Lobleia Earth, la plataforma que prova de frenar l’emergència climàtica, els alumnes del 96% de centres educatius ubicats a Sant Andreu de Palomar respira un aire excessivament contaminat. Un fet que no només té conseqüències per la salut de les comunitats educatives, sinó també pel seu desenvolupament pedagògic.
Però… en què es basa l’estudi per determinar que l’aire no té la suficient qualitat? Doncs en els barems fixats per la normativa europea referent al diòxid de nitrogen. Aquest estableix que no resulta pas recomanable respirar un aire que contingui més de 40 µg/m3 d’NO2. Segons les mostres que diàriament es recullen a les escoles i instituts andreuencs, només hi ha una escola que, per ara, ha comptat amb una mitjana inferior al límit europeu: l’Eulàlia Bota, amb 39,19 µg/m3 de mitjana.
Com resulta obvi, aquesta dada tan ajustada en part amaga la realitat de l’escola, ja que no és més que una mitjana alleugerida per l’aire que ha bufat aquest darrer dijous i divendres. Precisament, fa només una setmana, divendres per ser més concrets, els índexs de contaminació en aquest punt de les Casernes estaven a 60 µg/m3 de mitjana.
Encara que aquestes quantitats de diòxid de nitrogen dels tubs d’escapament pugui despertar preocupacions entre la seva comunitat educativa, val a dir que el problema és global. De ciutat. I fins i tot es podria aventurar a situar Sant Andreu com un dels territoris menys mal parats (hi ha centres educatius de l’Eixample que superen les 60 µg/m3 de mitjana des que va començar el curs). Tot i això, l’anàlisi de les dades de Lobleia Earth revela un punt de conflicte per les mitjanes obtingudes i per la quantitat de centres que s’acumulen al voltant.
El sector de la Fabra i Coats és el que més partícules en suspensió ha acumulat de mitjana des del 14 de setembre en horari lectiu. La més castigada de totes: l’Escola Can Fabra (44,44 µg/m3), amb puntes de fins a 68,5 µg/m3. Ja per darrere i de prop, li segueixen les Salesianes – Mare de Déu de la Soledat (44.22 µg/m3), l’Institut Sagrera Sant Andreu (43.50 µg/m3) i el FEDAC Sant Andreu (41.15 µg/m3).
Que pel seu conjunt aquest sigui l’encreuament on el diòxid de nitrogen afecta a més quantitat d’alumnes no significa que siguin els que es troben en una pitjor situació. En aquest cas, la llista dels centres més perjudicats l’encapçala l’Escola Turó Blau, on s’han respirat 47.69 µg/m3 de mitjana des de la tornada a l’escola i on dijous i divendres de la setmana passada es va arribar a les 70,5 µg/m3 d’NO2.
Que els centres de primària i secundària estiguin sotmesos a una contaminació excessiva no significa que els nadons de les escoles bressol se n’escapin. De les que reporten dades i es troben ubicades a Sant Andreu, cap ha aconseguit estar per sota del límit recomanat per la Unió Europea durant el mateix horari lectiu de 9 a 16 hores.
Com s’ha esmentat inicialment, el problema de la contaminació no és només una qüestió que afecta la salut, sinó que també té conseqüències en el desenvolupament pedagògic dels infants i adolescents. Segons el projecte Breathe, desenvolupat per investigadors barcelonins de l’ISGlobal i becat per la Comissió Europea, els alumnes exposats a una major contaminació acostumen a tenir un pitjor rendiment escolar i un desenvolupament més lent de la memòria.
Fotografia | L’Escola Molí de Finestrelles és el segon centre educatiu on es respira un aire més net, tot i superar el límit fixat per la UE (40,19 µg/m3) // DGM
Hola! Terrible notícia i esperable també. Volia comentar que la investigació/projecte Breathe és un projecte desenvolupat per investigadors/es d’ISGlobal a Barcelona, liderats pel doctor Jordi Sunyer. Amb una beca europea sí, però trobo mal expressat això a l’article i treu mèrit als científics/ques locals.
Bona tarda Sr. Cosin, no teníem aquesta informació que ens esmenta, pel que ja hem procedit a esmenar l’article. Moltes gràcies per l’apreciació. Salut!