La possibilitat de comptar amb una estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) s’ha esvaït en menys d’un mes. Si bé a finals de juliol l’Autoritat del Transport Metropolità aprovava el Pla Director d’Infraestructures 2021 – 2030 (PDI) on s’incloïa l’opció de construir un nou ramal ferroviari que unís la ciutat i el Vallès a través de Sant Andreu de Palomar, una darrera modificació puntual al Pla General Metropolità (MPGM) i l’aprovació simultània del Pla Especial de Collserola (PEPNat) han obligat a oblidar aquesta oportunitat per la mobilitat sostenible del veïnat.
Però… en què consistia aquesta opció ferroviària? Des de 1976, el Pla General Metropolità va reservar tota una sèrie de terrenys per construir un túnel des de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) fins al Districte d’Horta. Una infraestructura que a la primera dècada del segle XXI va tornar a estar sobre la taula dels tècnics diverses vegades, però que mai va arribar a agafar una forma definida. En aquest sentit, el darrer PDI que es va presentar fa tot just un mes, incorporava la possibilitat d’efectuar aquest segon túnel del Vallès per Horta, el qual permetria “incrementar la cobertura territorial del nou eix”.
Tot plegat, perquè una de les oportunitats que generava aquest traçat era la creació de noves estacions a barris que no tenen servei d’FGC. Més concretament, el túnel havia de baixar des de Mundet per l’eix de Fabra i Puig (passeig – rambla), giraria cap a Gran de la Sagrera i s’allargaria fins al 22@ del Poblenou. Si bé encara s’havia d’estudiar les diferents estacions que podria tenir aquesta línia fèrria, el que era una opció pràcticament segura era la incorporació de Sant Andreu de Palomar en aquesta nova línia mitjançant una potencial estació a la rambla. El cas, però, és que amb la modificació urbanística sobre Collserola, aquest traçat resultarà impossible d’efectuar, a conseqüència de la jugada silenciosa que han dut a terme els responsables polítics del Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), tal com ha avançat La Vanguardia.
Davant d’aquesta circumstància, el més probable és que finalment vagi endavant la proposta preferida de la Generalitat: un túnel paral·lel a l’actual que connecti Sant Cugat i el centre de Barcelona, sense efectuar cap més parada. Una opció que rebutgen de ple els alcaldes de les ciutats de Terrassa i Sabadell, ja que perdran l’oportunitat de comptar amb una línia de transport públic que els connecti directament amb la UAB, la futura estació La Sagrera Alta Velocitat i el 22@.
En paral·lel, des de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) ja van avançar les crítiques a la decisió de fer un segon túnel paral·lel a l’actual entre Barcelona i Sant Cugat. Tal com recull l’estudi de l’entitat ‘Objectiu Tren 2024’, aquesta infraestructura tindria “un elevadíssim cost, més llarg termini i està condicionada pel sistema actual, basat en trens de només 80 metres de llargària i 80 km/h de velocitat màxima”.
Des de la mateixa PTP proposen una alternativa “molt més raonable en costos i terminis“, aprofitant la possibilitat “de drenar viatgers al Vallès als intercanviadors de Sabadell Nord i Terrassa cap a la línia R4 nord de Rodalies“, la qual consideren que necessitaria una millora per poder acollir trens de fins a 200 metres de longitud i una velocitat màxima de 140 km/h. En aquest cas, els usuaris que es beneficiarien de tal projecte serien els de Sant Andreu Arenal, assenyalen.
Fotografia | FGC