Amb l’aigua al coll. Així es troben molts botiguers de Sant Andreu de Palomar arran la crisi de la COVID-19, tal com radiografia a aquest mitjà de comunicació el president de L’Eix, Pròsper Puig: “El gran problema de les petites empreses i les microempreses és la tresoreria; no hi ha hagut cap reacció ràpida de l’Estat, la Generalitat o l’Ajuntament”. A més, apunta que el sistema de cita prèvia no cobreix els ingressos suficients per a dur-lo a terme en determinats sectors i que la desescalada hauria de permetre una nova normalitat comercial cap al mes de juny.
En aquest sentit, Puig lamenta que totes les ajudes que s’han activat per part de les administracions han funcionat de forma “diferida en el temps”, i alhora també “han costat massa que arribessin”. “Això ha fet que moltes tresoreries dels comerços ho estiguin passant molt malament“, admet. Un greuge al qual s’ha d’afegir el desconcert que ha provocat la “mala interpretació” del darrer Reial Decret.
Suposadament, el text del BOE publicat el passat 8 de maig impedia celebrar les rebaixes en format físic i només permetia la seva activació als canals de venda digital durant la Fase 1. Si més no, aquesta lectura sembla haver estat desmentida pels canals interns del Govern als representants comercials: “Ja ens han dit que les rebaixes es podran fer perquè no s’ha derogat la legislació comercial vigent, tot i que s’hauran de dur a terme amb les mesures de seguretat que estiguin implementades”, emfatitza Puig.
El que continua vigent, però, és l’atenció individualitzada amb cita prèvia als locals comercials. Un mecanisme de protecció sanitària que des de L’Eix de Sant Andreu consideren innecessari: “És ridícul, tenim l’experiència del sector de l’alimentació, on la gent ha complert les mesures del distanciament social i ha respectat sempre el nou aforament dels locals”. “Amb aquesta mesura ja hi havia prou per preservar la salut dels dependents, els autònoms, els propietaris i els clients”, rebla el president.
Mentre que moltes de les botigues de roba de Sant Andreu de Palomar continuen tancades (tot i poder obrir), els que tampoc s’han atrevit a tornar a aixecar la persiana són els professionals de la restauració. El fet de preparar menjar per emportar no sembla haver-los engrescat a l’àmplia majoria. I en el cas de les botigues al detall, moltes es troben amb la mateixa circumstància: “Part de la clientela no entén que hagin de demanar cita prèvia per telèfon o internet per comprar coses elementals“.
En canvi, els que sí que sembla que han començat a tirar endavant són els establiments dedicats a la imatge, com ara perruqueries i estètiques. “Són locals que acostumen a funcionar des de fa molt de temps amb cita prèvia, pel que el sistema no és nou per ells”, observa Puig. De fet, molts d’aquests negocis ja tenen llistes d’espera fins a la setmana vinent.
Una nota positiva, però, que no amaga la preocupació del petit comerç del territori: “Potser el primer mes els botiguers van aconseguir condonacions o rebaixes del lloguer; potser aquestes ajudes es van allargar al segon mes, però que es repeteixin un tercer mes… ja és més complicat”, confessa el representant, qui tampoc oblida que el Govern central no hagi posat en marxa cap llei que permeti deixar de pagar els lloguers.
Amb respecte a el article sobre els botiguers de Sant Andreu i la cita prèvia, no es ben bé cert ja que la gran majoria no treballen amb cita prèvia sinó amb cua al carrer respectant la quantitat de clients al interior. Les botigues de alimentació treballen bé i les de roba es veritat que menys però és més degut a que la gent o a comprat Online o bé no té tanta necessitat de roba nova.
A mi -y a muchos otros- me preocupa la clase trabajadora.
Cuando tengan plusvalía los botiguers, es decir benificios muy superiores a los de los trabajadores derivados de su capital invertido, qué también repartan esa plusvalía. No lo hacen porque el sistema capitalista solo les penaliza una pequeña parte a modo de impuestos.
En cualquier caso, Joan Serra ha hecho una puntualización correcta.