El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Tensió permanent al CAP Casernes pel coronavirus

Societat

“La gent que ve a les urgències ve amb molta por, ho tenim tot muntat perquè no es puguin apropar als professionals, però si un sanitari se’ls apropa, ells també s’aparten de seguida; hi ha molta desconfiança“. Aquesta és la situació que es viu al CAP Casernes, tal com relata un treballador del centre sanitari a L’Exprés de Sant Andreu. Un estat de tensió permanent que es tradueix en el cribratge constant dels usuaris per evitar la propagació del coronavirus.

 

D’entrada, destacar que els serveis d’urgències funcionen amb perfecta normalitat. Tothom que necessiti serveis mèdics perquè s’ha trencat una cama, s’ha fet un tall o ha tingut una descompensació diabètica, pot adreçar-se al centre sanitari. “Fins i tot ens hem trobat que no ve pràcticament ningú a urgències, i els que venen ho fan amb molta por”, relata la mateixa font.

Tot i això, cal tenir en compte que tots els usuaris abans passen per la denominada “zona zero”. Un espai delimitat i aïllat on s’adrecen els pacients tan bon punt entren al CAP Casernes. Mentre que per una banda els residents de Sant Andreu es dirigeixen a la “zona zero” ubicada a la primera planta, els usuaris d’altres punts de Barcelona es visiten a l’espai habilitat a la planta baixa.

És en aquesta “zona zero” on un professional pren la temperatura i fa tota una sèrie de proves i preguntes al pacient per poder cribrar-lo i determinar, en primera instància, si podria ser portador del coronavirus. En cas que no ho sigui, passa a la sala d’espera i se l’atén amb normalitat als despatxos. En cas que sigui possible portador per la seva simptomatologia (entre les que entren totes les afeccions respiratòries), aquest pacient és traslladat a l’Hospital de la Vall d’Hebron en cas de formar part d’un col·lectiu de risc. Si no ho és, se’l fa retornar a casa seva i se l’obliga a confinar-se i a seguir les pautes que els professionals li dictin per telèfon. A més, també se l’adverteix que s’ha d’aïllar de tota la família i que el seu cercle de contactes també s’haurà de confinar preventivament.

L’objectiu d’aquest sistema, segons les fonts consultades, és evitar contaminar les sales del CAP Casernes amb el COVID-19 i mantenir aïllat a tot el personal sanitari del possible infectat. De fet, altres fonts relacionades amb l’Atenció Primària de Barcelona, asseguren que ja hi ha un gruix important de professionals sanitaris que s’han hagut de deixar de prestar serveis i confinar-se a casa seva per haver-se infectat o estat en contacte amb portadors del virus. En paral·lel i per evitar imprevistos, tots els professionals de Casernes també porten mascaretes i altres elements d’higiene per minimitzar riscos.

Una altra de les qüestions rellevants en el tractament d’aquesta crisi són les proves ‘test’ per determinar si s’és portador del coronavirus o no. Les fonts consultades assenyalen que al principi es feia a la gran majoria de pacients que podien presentar els símptomes, però que amb el pas dels dies s’ha deixat de fer. Segons sembla, l’objectiu és evitar que els laboratoris que analitzen les mostres es col·lapsin i es puguin centrar només en els col·lectius de risc. Si més no, alguns professionals de la sanitat ja han denunciat que, en canvi, a polítics i personatges rellevants se’ls practica el test sense tenir els símptomes. El resultat de tot plegat: una radiografia dels infectats reals incerta, que podria distorsionar i superar les dades oficials.

Espai de cribratge al CAP Casernes, aïllat de la resta de les instal·lacions // CEDIDA

Respecte a les persones que necessiten una baixa mèdica o una recepta amb caràcter d’urgència, el Centre d’Atenció Primària ha passat a resoldre aquestes qüestions per via telefònica i mail. De fet, asseguren que aquests darrers dies està entrant un important volum de trucades al CAP Casernes. En cas de tenir els símptomes del COVID-19, subratllen, no s’ha d’anar al centre de salut, sinó que s’ha de trucar al 061, aïllar-se de la família i no sortir de casa. El Departament de Salut ja s’ha ampliat el nombre de persones que atenen telefònicament per poder descongestionar les línies. A més, recorden que el 112 s’ha de fer servir només per a emergències, com ara els infarts o les situacions límit.

Per últim, tenir en compte que el cas relatat és el del CAP Casernes, però al CAP Meridiana també continua en marxa el servei d’urgències. Respecte a les visites programades i els tractaments amb especialistes, aquests s’han ajornat en la mesura del possible. Fins i tot, alguns usuaris a qui no els hi corria pressa visitar-se, han decidit trucar per anul·lar la seva visita com a mostra de responsabilitat social.

1 Comentari

  1. Muchas Gracias por describir la situación…efectivamente lo más indignante es lo de los “famosos” , mientras a la gente de a pie de la ingunea…..a dia de hoy visto los políticos que la tienen tiene que haber muchos más infectados . Respecto a la atención telefónica el propio 061 te remite al 112 pero aquí tampoco hay respuesta. Llame ayer por mi padre ( 80 años y enfermedad bronquial ) y nos dijeron que se pondrían en contacto con nosotros pero nadie lo ha hecho así que rezar quien sea creyente y a tener precaución quien no lo sea.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt