Fotografia preelectoral. El ministre de Foment en funcions, José Luís Ábalos, ha visitat aquest dimarts al matí les obres de la futura estació intermodal de La Sagrera, acompanyat de la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, només un mes després d’una primera visita als mitjans de comunicació. Mentre que Ábalos ha tret pit de la inversió de l’executiu central aquest darrer curs (65 milions d’euros, unes cinc vegades més que l’anterior any), Sanz li ha reclamat desencallar projectes paral·lels, com ara Sant Andreu Comtal: “Necessitem que sigui una realitat, no ens podem aturar”.
Tot i que Adif ja ha trencat els contractes amb les constructores que havien d’aixecar Sant Andreu Comtal (després d’un any d’anunciar-ho), l’empresa pública que depèn del Ministeri de Foment encara no ha tret a concurs la licitació per acabar el projecte. En aquest sentit, Ábalos ha assegurat que la sortida a licitació del projecte és imminent, però ha evitat mullar-se i no ha donat cap data.
Encara que a primer cop de vista no ho sembli, l’estructura de la nova terminal de Sant Andreu Comtal està construïda en un 80%. Aquesta comptarà amb una distribució similar a la de Sant Andreu Arenal: quatre vies i dues andanes de 240 metres de llarg i entre 7 i 10 metres d’ample. Segons Adif, les principals tasques que queden per dur a terme són condicionar els entorns, dotar a la infraestructura de l’edifici comercial, muntar els aparells viaris i instal·lar tot el sistema d’electrificació.
Respecte a les obres de La Sagrera, Ábalos ha destacat el ritme inversor (el qual s’ha multiplicat per cinc respecte a l’anterior executiu), i ha recordat que en total requerirà 900 milions d’euros. Diners que serviran per aixecar un edifici intermodal que comptarà amb servei de Rodalies, AVE, les línies L9, L10 i L4 de metro, una estació d’autobusos interurbans i un aparcament per a 1.400 vehicles. En total es preveu que la infraestructura i els seus entorns verds (40 hectàrees) donin servei a 50 milions de passatgers l’any.
El ministre en funcions ha anunciat que les properes licitacions aniran encaminades a redactar el projecte arquitectònic de l’edifici intermodal, el disseny dels entorns i el muntatge de les instal·lacions ferroviàries. Actualment l’estació ja està construïda en un 40% i s’espera que cap al 2020 els trens de la línia de Mataró ja circulin per les vies definitives de l’interior de l’estació (però sense efectuar parada).
En el nivell superior l’estació comptarà amb vuit vies per a serveis d’alta velocitat amb quatre andanes de 400 metres de longitud i 12 metres d’amplària. A banda també hi haurà una zona de manteniment de trens amb 10 vies en funcionament. Pel que fa al pis inferior es prestarà el servei de les línies Barcelona-Mataró i Barcelona-Granollers, amb vuit vies i quatre andanes de 240 m de longitud i 11,8 metres d’ample. La resta de mitjans de transport es situaran a diverses plantes superiors i inferiors de l’edifici.
Fotografia | Ministeri de Foment