Històricament la cruïlla dels carrers de Residència i Lanzarote ha sigut territori del motor. Entre tots dos carrers hi havia desenes de places d’aparcament que posaven l’espai públic a disposició dels conductors. Una servitud que ha canviat amb la darrera reforma de tot aquest sector de Sant Andreu. Però… el canvi ha sigut real o només estètic?
Sí, aquests carrers han vist com pràcticament les places de pàrquing en superfície desapareixien, però la seva reforma i el canvi de sentit de circulació d’alguns carrers ha fet que fins i tot es torni en una zona perillosa per passejar. El motiu: ara els cotxes circulen a la mateixa alçada que els vianants i aquests es veuen desprotegits per la velocitat i el volum de circulacions. A més, tot i que a tot el sector els vianants tenen preferència de pas, molts conductors no respecten la norma
Tal com denuncia la portaveu dels veïns afectats, Mar Romaní, “la idea original era fer d’aquesta zona una espècie de superilla, però en realitat han acabat fent una autopista“. Sota el seu punt de vista, el motiu rau en el canvi de sentit del carrer Gran de Sant Andreu. Si bé abans els cotxes que baixaven per Valldaura/Meridiana i volien anar a Torras i Bages podien girar per Campeny i tornar a girar per Guardiola i Feliu / Malats, ara tots han de passar per Residència, girar per Lanzarote i tornar a girar per Guardiola i Feliu.
Segons Romaní, aquest fet ha provocat que el nombre de vehicles que fan servir la via peatonal s’hagi disparat. A més, crítica que l’Ajuntament no ha fet res per fer respectar la velocitat de 10 km/h: “Al bloc som 66 veïns i en sortir de escala tenim por, perquè els cotxes passen just per la nostra porta a velocitats molt superiors”, assenyala. De fet, el seu cas és especialment greu, ja que molts vehicles aprofiten l’amplada de la plataforma única per fer càrrega i descàrrega, fet que provoca que la resta de cotxes que circulen s’hagin d’arrambar més a les parets de les finques per avançar.
D’altar banda, també denuncien la manca de visibilitat que hi ha a la cantonada de Lanzarote amb Residència: “Molts cotxes van a l’aparcament del Lidl, però en girar, com que no tenen cap mirall, no veuen si hi ha vianants“. Un problema que Romaní creu que es podria solucionar amb la instal·lació de pilones o d'”un simple mirall“. “Ja hem tingut dos esglais grossos i algun dia acabaran atropellant a algú si no fan res”, adverteix.
Tot i que aquest mitjà de comunicació s’ha posat en contacte amb l’Ajuntament de Barcelona per recollir el punt de vista dels responsables, a data de publicar aquest article encara no ha obtingut resposta.
Potser fariafalta uns postes de senyalització del carril cotxe, els vianans ocupen tor el carrer i quan avises que vols pasar t’insulten , no deixen pasar, i tampoc hi ha control dels nens que corren sueltos per el carrer augmentan el perill.
Aquest carrer s’està convertint en un perill per a tots el veïns. Els cotxes no respecten el límit de velocitat (10 km/h), aparcan on volen fent que els vianants hagin de caminar per la “zona” habilitada per cotxes, els camions del supermercat aparcan davant dels portals impedint que els veïns puguin sortir de casa i limitant la visibilitat. Molts vianants han estat a punt de ser atropellats i l’ajuntament no vol fer res. El dia que hi hagi algun accident el responsable directe serà l’ajuntament. La gent hauria de mentalitzar-se que es una zona preferent de vianants.