Obres en marxa. Segons fonts de TMB, les tasques per renovar la infraestructura de l’L1 de metro entre Clot i Fondo avancen a “bon ritme”. Per ara ja s’han substituït 400 metres de via en el tram que va de Clot a Baró de Viver en el que es tracta de l’obra de manteniment “més important” a la xarxa, segons la tècnica de projectes de via del metro de Barcelona, María José Fons. De fet, els trams que s’estan renovant tenen entre 65 i 51 anys d’antiguitat.
En total l’obra substituirà nou quilòmetres de vies i canviarà el balast per la via en placa de formigó. Segons l’empresa, aquest tipus de via permet un millor manteniment de la infraestructura, però la realitat és que resulta més econòmic i pot generar problemes acústics i de vibracions. A més, una actuació sobre aquest tipus d’infraestructura per arreglar-la en el cas que sigui necessari suposa una obra molt més complexa que no pas si es realitza sobre balast. De totes maneres, Fons ha detallat que s’instal·laran diferents tipus de fixacions per reduir les vibracions i el soroll.
La mateixa responsable ha incidit en el fet que la complexitat de l’obra resulta “incompatible amb la circulació de trens”. A més, ha assegurat que els treballs no es poden dur a terme només de nit, perquè la maquinària té la base a l’Hospital de Bellvitge i els temps de desplaçaments d’anada i tornada superaria el temps disponible per dur a terme l’obra. Respecte a la petició de la FAVB, també ha comentat que dividir-la en dos anys hauria suposat un 50% més de temps, fins als tres mesos. Actualment hi treballen 480 operaris repartits en dos torns.
La interrupció del servei ha fet que els usuaris hagin hagut de buscar alternatives per arribar al seu destí. L’empresa ha detectat un augment del 40% del passatge a la línia 9 nord i d’un 5% a la línia 5 respecte al juliol d’altres anys. Sobre la possibilitat de fer una única ruta de bus alternatiu, el cap de la Línia 1 de TMB, José Luis Moreno, ha constatat que és “inviable”. Segons ha reiterat, els busos haurien de sortir cada 30 segons per poder absorbir tota la demanda que acostuma a tenir el metro en aquesta època de l’any. Tota l’obra està pressupostada en uns 20 milions d’euros.
Fotografia | Miguel Ángel Cuartero – TMB