Diuen que dormir bé és sinònim de felicitat i a la Matalasseria Solsona ho saben de bona tinta. Amb més de 100 anys d’història a Sant Andreu, l’establiment del número 383 del carrer Gran de Sant Andreu (molt a prop del nou Lidl) és sinònim de modernitat, confiança i experiència. Tot plegat, gràcies als germans Solsona i en especial a l’Amadeu, hereu d’una tradició familiar que encara té anys per endavant.
Aquest és un dels pocs establiments centenaris que queden a Sant Andreu.
La documentació que hem trobat de l’avi data la nostra botiga de 1909, però no descartem que sigui més antiga. Aquest ha sigut un negoci familiar de tota la vida: el meu avi era matalasser, el meu pare també i els seus fills hem seguit endavant. Del meu besavi ja en dubto, perquè a l’època no hi havia matalassers, sinó que eren guarnicioners. En tot cas faria l’encoixinat dels cavalls.
Per què en aquest tram del carrer Gran costa trobar establiments amb història?
De Malats cap aquí és com un altre poble. Nosaltres sempre hem estat en aquest mateix terreny. Ara sembla que els veïns comencen a passejar de Malats cap aquí. Abans era com si hi hagués una muralla, la gent sempre ha tingut tendència d’anar de Malats cap al centre. Per això aquesta zona sempre ha sigut menys comercial.
Històricament Sant Andreu ha tingut diverses matalasseries, però moltes han abaixat la persiana. Com ho heu fet per sobreviure?
Reactivant el negoci incorporant totes les novetats que han anat apareixent. Vam començar amb la llana, la llana-escuma, després les molles… L’especialització és important. De fet, fa uns 25 anys vam establir un local a Sant Cugat del Vallès i també ha tingut molt èxit. Allà els veïns també ens tenen com si fóssim del poble de tota la vida.
Vendre llits és una cosa molt més íntima del que sembla, oi?
A nosaltres ens convé oferir un bon producte pel que fa al descans i que la gent ens identifiqui com un espai de professionals.
Som realment conscients de la importància d’un bon descans?
Cada vegada més. La gent busca i té en compte un bon descans. Però també hi ha grans cadenes que fan molt de mal, perquè no es preocupen per la salut. El seu objectiu és fer diners. Agafen productes i tripliquen el seu valor real per gastar-s’ho en màrqueting. La gent tampoc es queixarà, perquè mai es tenen en compte els anys de garantia, però al final sí que acostumen a tornar al matalasser de tota la vida.
Com escolliu les vostres marques?
Abans fèiem els nostres propis matalassos al taller, però ara per una qüestió d’espai és impossible. Sempre intentem analitzar molt bé el proveïdor. Si no té unes condicions o una garantia, nosaltres no el venem. No volem ser els més assequibles del mercat perquè això fa que la qualitat no sigui la que vulguem oferir. Preferim uns clients contents i que ens visitin generació rere generació.
Com es prova un matalàs?
La primera sensació és la bona. Si un s’estira i el nota dur o tou… malament. Evidentment es necessiten unes hores per saber si va bé o no. Ara, també ens hem de refiar una mica de les explicacions el venedor, perquè a cop de preguntes sobre com dorm, com li agrada dormir… ha d’esbrinar quin serà el seu matalàs més adequat.
El coixí potser sí que dona més maldecaps.
Com és molt complicat, tenim un assortiment immens. Tenim uns de prova per veure si al client li resulta més còmode alt, baix, amb o sense forma… al final és ell qui ha de dir si es troba bé o malament.
Suposem que les darreres tendències ecològiques i naturals també han arribat al vostre sector.
Hi ha gent que està molt preocupada. Respecte als matalassos naturals, nosaltres confiem en un model dissenyat al Japó i fabricat a Igualada. A més, sostenibilitat també és poder comerciar amb els productes de proveïdors propers a Sant Andreu, com Manresa, Viladecavalls o Sabadell.
Vau ser el primer negoci del gremi a fer una botiga online.
El nostre gremi és el més antic que existeix a Espanya i data de 1444, i ha evolucionat molt però, per la nostra part va ser una aposta de fa una mica més d’un any i ens vam convertir en pioners. Ara, no busquem que la venda es converteixi en un simple negoci. Volem que el client quedi satisfet i estigui disposat a tornar a comprar ja sigui a la botiga física o per la botiga online.
Quina és la vostra filosofia?
Aquí informem i assessorem el client, no el pressionem. No funcionem per objectius com altres botigues. Al final, comprar un matalàs és una elecció molt íntima.
Nota: si has arribat fins aquí i vols comprar qualsevol article a la Matalasseria Solsona, ensenyant aquesta entrevista al personal de la botiga aconseguiràs un 10% de descompte per compres fins el 30 de setembre de 2019!