Corria el setembre de 2006 quan Sant Andreu de Palomar va passar a tenir el primer casc antic de la ciutat en incorporar la ‘Zona 30‘. Ara, 12 anys després, les mesures encarades a pacificar els carrers, reduir la contaminació i millorar la seguretat no han deixat d’implementar-se. Ja fos mitjançant l’arribada del Bicing al 2008, com amb l’actual pacificació de la seva principal artèria: el carrer Gran.
Aquestes polítiques en mobilitat han fet que Sant Andreu es posicioni com un dels territoris més pacificats de la ciutat. Tot un èxit que ara encara pot anar més enllà, gràcies a l’aterratge d’un projecte que promet revolucionar la forma d’entendre la forma que es desplacen dels andreuencs i andreuenques. Amb motiu de la Setmana de la Mobilitat es presentarà el MUV, un projecte finançat per la UE en el marc el programa Horizon2020.
Però… Qui hi ha darrere de la idea i amb quina intenció la vol dur a terme? Doncs entre altres, el fundador i director de la Fundació I2CAT, Artur Serra, i l’ideòleg de l’aplicació, el dissenyador industrial Rafael Nualart. Entrevistats per L’Exprés de Sant Andreu, ambdós confessen les ganes de revolucionar el procés de disseny i aplicació de les polítiques de mobilitat sostenible. Com? Mitjançant una aplicació mòbil, batejada amb el mateix nom (MUV) i que fins i tot pot ajudar als usuaris a guanyar premis.
Segons expliquen, el seu funcionament serà ben senzill: només caldrà descarregar l’aplicació, activar-la i aquesta s’encarregarà de recopilar dades anònimes sobre com es desplaça l’usuari: si va a peu, si fa servir la bici, en quin tipus de trajectes prefereix el cotxe, etc. Un cúmul d’informació que en la seva matèria prima ja existeix, però que suposaria una despesa enorme fer-se amb ella. Al cap i a la fi, “les operadores telefòniques no deixen aquestes dades en obert i te les fan comprar; pel que nosaltres proposem generar dades que estiguin en obert i que es puguin fer servir per al benefici col·lectiu“, explica Nualart
Tal com assenyala Serra, la Fundació I2CAT serà la responsable de traduir aquestes dades al llenguatge dels mortals. O dit d’una altra manera, saber com es mouen els ciutadans i adaptar l’espai públic a les seves necessitats, conèixer quines zones tracten d’evitar per fer-les més atractives i fer-los entendre que determinades formes de moure’s tenen una repercussió directa sobre l’aire que respiren. En aquest sentit, el projecte té previst instal·lar una vintena d’estacions que mesuraran la qualitat de l’aire en diferents punts de Sant Andreu i així detectar les variacions.
“S’utilitzaran eines intel·ligents, però aquí el factor important serà la participació ciutadana“, avança Nualart. “El projecte només es desenvoluparà amb els qui participin, que es podran agrupar en la comunitat Muver, i que ajudaran als gestors de la mobilitat a implementar solucions en base a les dades recopilades”, revela. Traducció: les decisions en mobilitat passaran de dissenyar-se als despatxos a decidir-se de forma comunitària.
Encara que d’entrada la idea pugui semblar utòpica, l’expert recorda que actualment “les ciutats tenen una forma a causa dels vehicles a motor que es mouen per dins i són els seus moviments els que han definit com han de viure després les persones; això no hauria de ser així, la ciutat hauria de dissenyar-se en funció de com es mouen les persones i quines són les seves necessitats”, assevera. De fet, serà mitjançant aquesta fusió de les noves tecnologies amb la participació ciutadana que voldran fer de Sant Andreu “un referent” en mobilitat sostenible, afegeix Serra.
Més enllà de ser particíceps d’una nova forma d’entendre la política, què obtindran els usuaris? “Premis i descomptes en el comerç de proximitat”, promet Nualart. Uns incentius que arribaran per a totes aquelles persones que acumulin punts mitjançant desplaçaments sostenibles amb el medi ambient, afegeix Serra. Tot plegat, per girar l’actual model de mobilitat que provoca fins a 3.000 morts prematures per la contaminació només a l’àrea metropolitana. En cas d’implementar amb èxit el projecte, “Sant Andreu esdevindrà el ‘hub’ de referència en aspectes relacionats amb la mobilitat sostenible”, anticipen.
Fotografia | L’Ajuntament de Barcelona ja ha impulsat un pla per incrementar els quilòmetres de carrils bici / DGM
¿Ya hay fecha para cuando empiece el proyecto? ¿La APP todavía no esta publica, verdad?
Hola Dirk
El projecte esta en marxa i acaba l’estiu del 2020
L’aplicació MUV en una versió beta estarà llesta durant aquesta setmana de la mobilitat sostenible.
Gràcies per el teu interès.
@MUV2020
#MUV2020
Gracias, me acabo de apuntar 😉