Si bé fins fa uns anys la lluita educativa se centrava a aconseguir la construcció d’escoles definitives per reduir l’etapa en barracons, ara el front ja ha hagut de retrocedir fins al punt que les exigències se centren només en la instal·lació de nous mòduls prefabricats. Aquest és el cas de l’Escola 30 Passos, la qual es troba distribuïda en una sèrie de mòduls, els quals el Consorci d’Educació de Barcelona no té pressupostat ampliar (tot i l’arribada de 49 alumnes nous de P-3 el proper curs).
Segons denuncia la portaveu de l’AFA de l’escola, Laura Guijarro, la instal·lació d’aquest nou mòdul “es donava per fet”, ja que cada any se n’ha sumat un de nou. Si més no, el Consorci no ha inclòs aquesta partida econòmica en els seus pressupostos d’enguany. Per tant, el curs vinent s’hauran d’encabir els dos nous grups de P-3 en l’actual estructura provisional on actualment ja hi ha tres grups de P-3 i tres grups de P-4. Què suposarà això? “Una ruptura total amb la metodologia de l’escola, perquè dificulta moltíssim seguir la línia pedagògica que s’està treballant aquí”, assenyala Guijarro.
La no-instal·lació del barracó suposarà l’eliminació d’espais comuns com el menjador, la sala polivalent o la sala de ciències. Dit d’una altra manera, mentre que la supressió d’espais comportarà que els alumnes hagin de menjar a classe, paral·lelament el model educatiu també es veurà alterat, consideren els pares. Segons recalquen, aquests espais són el pilar pedagògic del centre i no es poden deixar perdre.
De fet, l’AFA se sent decebuda per com s’han desenvolpuat les circumstàncies aquest darrer mes: “El que volem és lluitar per un edifici gran, per un pati gran, per un lavabo a l’esbarjo… però ens acurten tant, que la nostra lluita s’acaba centrant única i exclusivament en un mòdul, perquè per aquí sí que no podem passar“, denuncia la portaveu. De fet, en opinió de les famílies “demanar un mòdul és no demanar res, perquè per demanar, demanaríem que comencessin a fer l’edifici de l’escola”.
Els que s’han trobat amb el conflicte per sorpresa han sigut les famílies que ja han matriculat als seus fills i filles al curs vinent de P-3. Tal com critica Maria Rosa Miranda, “les 49 famílies que hem entrat en primera opció ens vam matricular perquè ens vam enamorar del projecte d’escola i de la línia pedagògica; ja sabíem de la mancança en infraestructura, però ens van dir que l’escola aniria creixent amb nous mòduls”, recorda.
En aquest sentit, Miranda revela que “moltes famílies ens hauríem plantejat anar a una altra escola” si s’haurien assabentat abans que no s’ampliaria el centre, perquè “no és l’única escola del barri amb aquesta línia pedagògica”, recorda. Segons assenyala, la manca d’espais comportarà que el projecte educatiu “ja no sigui el mateix”.
En canvi, el Consorci d’Educació de Barcelona han assenyalat a L’Exprés de Sant Andreu que ja negocien amb les famílies per trobar una solució pactada a la qüestió. Una entesa, però, que les famílies actualment veuen allunyada, ja que tal com expliquen, no els hi agrada la idea d’incorporar el nou mòdul al mes de gener: “Per a nosaltres seria un trasbals, ja que canviarà tota la dinàmica de l’escola, quan a més l’adaptació dels alumnes de P-3 es pot allargar fins al Nadal”, adverteix Guijarro. Ells volen el nou mòdul al setembre.