La cooperativa de consum ‘Som Mobilitat’ ha presentat aquest dimarts a l’Ateneu Harmonia el seu projecte de mobilitat sostenible, el qual cerca crear un grup andreuenc que estigui predisposat a compartir el vehicle elèctric de la cooperativa. Tal com ha explicat un dels socis a L’Exprés de Sant Andreu, Arnau Vilardell, el model ja funciona en diverses ciutats de Catalunya i actualment ja compten amb més de 700 socis arreu del país.
El sistema que vol implantar la cooperativa és ben senzill. La primera passa és aplegar a un grup de veïns i veïnes (com ara una desena), que estiguin interessats a comprar-se un cotxe. Si bé en alguns casos és la mateixa cooperativa la que proporciona el vehicle, en d’altres són els socis impulsors els qui decideixen com adquirir el cotxe. Tal com comenta Vilardell, les fórmules en aquest sentit són múltiples.
Posteriorment i un cop ja s’ha comprat el cotxe, aquest el poden fer servir tots els socis de la cooperativa (amb un dipòsit de 10 euros qualsevol persona amb carnet de conduir es pot associar) i donar-se d’alta en l’aplicació mòbil. En aquest sentit, el cotxe s’acostuma a ancorar en un punt fix del territori, com ara podria ser un carregador similar al que hi ha a Jardinets de Can Fabra, per després fer servir el cotxe per anar i tornar (la plaça d’estacionament només pot ser una; no funciona com el Bicing). Per útlim, la tarifa que es carrega al compte va en funció de les hores que s’hagi fet servir el cotxe, el qual té un cost de 4,5 euros/hora.
“Vam decidir deixar el nostre cotxe privat i apostar per una mobilitat diferent, més sostenible i que no contamina“, assenyala Vilardell. De fet, considera que “cada vegada anem més a peu, en bicicleta o transport públic”, i que “de tant en tant agafem el cotxe”, motiu pel qual, reflexiona, que aquest podria ser “compartit” en comptes de privat. En aquest cas, aleshores, propietat de la cooperativa, la qual té contractada una assegurança a tot risc per la seva flota.
Si bé el soci impulsar reconeix que “la transició cap al vehicle elèctric és molt personal”, ja que alguns desplaçaments poden ser fixes per anar a la feina i el fet de compartir es pot fer “complicat”, apunta que fer el pas de forma col·lectiva, com volen fer a Sant Andreu, “ajuda molt”. “Del que estem convençuts és que aquesta transició l’hem de fer“, conclou.
Fotografia | La cooperativa vol impulsar l’ús dels seus vehicles elèctrics a Sant Andreu / SOM MOBILITAT