Després de les obres a la Meridiana en el tram entre Fabra i Puig i l’avinguda de Rio de Janeiro, l’avinguda ja ha estrenat el nou paviment sonoreductor i els dos nous carrils bus. Aquesta darrera actuació té com a objectiu “agilitzar l’entrada i sortida del transport públic” en una de les portes de Barcelona més congestionades, tal com ha expressat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.
Segons els càlculs del consistori, aquest nou tram de carrils reservats permetran als busos interurbans reduir fins a vuit minuts els seus trajectes habituals. Si bé fins ara els més de 300 autobusos de les 38 línies diferents havien de compartir espai amb tota la resta de cotxes particulars, els nous vials reservats permetran guanyar velocitat comercial als interurbans i fins i tot avançar-se entre ells.
De fet, aquesta és la intenció del segon carril reservat d’entrada a la ciutat, el qual s’ha situat enganxat a la mitjana. Tot i disposar d’un carril bus, fins ara els interurbans que volien entrar a la ciutat es destorbaven entre ells en aturar-se a les marquesines corresponents (fenomen acordió). Ara, amb el segon carril bus, aquells que siguin directes i no tinguin parada a la Meridiana podran continuar circulant sense interrupcions. En canvi, en la direcció sortida només s’ha creat un de nou.
Tal com ha destacat Sanz, els nous carrils signifiquen “redirigir la planificació de l’espai viari” i així posar aquest “a disposició del transport públic”. Si més no, no s’ha reduït el nombre de carrils per als cotxes particulars. L’única modificació que s’ha dut a terme ha sigut un estrenyiment d’aquests, ja que fins ara tenien una amplada d’autopista. Amb aquesta actuació també s’espera que els conductors no necessitin trepitjar gaire l’accelerador per tenir sensació de velocitat (el límit està fixat en els 50 km/h).
L’objectiu final de l’Ajuntament de Barcelona és connectar els carrils bus amb el carril bus-vao de la C-58, “sempre pensant en la perspectiva de la mobilitat metropolitana”, ha afegit la tinenta d’alcalde. A més, Sanz ha assegurat que el Govern municipal està dialogant amb la Generalitat per dur a terme el Pla Director d’Infraestructures de Catalunya. Un programa que l’executiu de l’alcaldessa Ada Colau considera “central”.
Tal com ha expressat Janet Sanz, la voluntat és que “l’avinguda Meridiana deixi de ser un espai que la gent identifica com una autopista en comptes d’un carrer normal”. Sobre aquesta qüestió, la responsable d’Urbanisme ha assenyalat que l’actuació que s’ha presentat aquest dimecres “forma part d’un procés de transformació” de l’avinguda en la qual, ha assegurat, els veïns també “participen”.
Si més no, l’actuació que s’ha dut a terme en aquest tram serà la darrera obra que faci el Govern actual. Sanz té previst fer del vial “un espai més amable, més pacificat, més humà i que sobretot doni prioritat als vianants”, però només contempla actuar en el tram que va d’Aragó fins a Fabra i Puig. L’obra que s’hauria d’executar des de l’estació fins al pont de Sarajevo quedarà pendent per la següent legislatura (a condició que Barcelona en Comú torni a formar part del Govern municipal). De fet, de les obres d’aquest agost només resta per pintar el pas per a vianants que queda pendent a l’alçada de l’estació d’autobusos (els semàfors ja funcionen) i una serie de millores en els refugis per dotar-los de major seguretat.
Des de la plataforma veïnal Som Meridiana ja van titllar aquestes actuacions de “parches”. De fet, mai s’han amagat de reivindicar la necessitat de dur a terme la reforma més radical de l’avinguda. A més, en lloc de centrar-se només en el tram que va d’Aragó a Fabra i Puig, les entitas demanen actuar en tot “l’àmbit de ciutat”. És a dir, des del Parc de la Ciutadella fins a la Ciutat Meridiana/Vallbona. Una obra que al seu pas per Sant Andreu es traduiria en l’opció D que va presentar l’Ajuntament. Si més no, el consistori encara no ha revelat quina és la seva aposta.