En la visita a les obres del col·lector Prim que s’han posat en marxa aquest matí, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat que l’Estat té previst acabar l’estació intermodal de la Sagrera el tercer trimestre de l’any 2020. En total, l’obra suposarà una inversió de 841 milions d’euros.
El ministre ha volgut deixar palès que el Govern espanyol ha complert amb la seva paraula: “Ens vam comprometre a començar les obres abans de l’estiu; hem complert amb el nostre compromís”, ha declarat. I sí, així ha sigut. Les màquines han tornat a treballar un dia abans del solstici. En total, l’obra del col·lector Prim suposarà una primera inversió de 10,5 milions d’euros i està previst que estigui saldada l’estiu de l’any vinent.
Aquesta peça tindrà una llargària de 493 metres i la seva estructura de formigó estarà formada per pantalles ancorades a 30 metres de profunditat. D’aquesta manera la infraestructura permetrà reconduir “un cabal elevadíssim” en una de les zones de la ciutat amb més problemes d’aigües pluvials.
Una altra actuació que preveu dur a terme Foment és la finalització de les obres que corresponen als accessos viaris a l’estació de la Sagrera. Tal com apunten des del Ministeri, aquesta obra pressupostada en 231 milions ja s’ha executat en un 31%. Pel que fa a l’estructura de l’estació, aquesta costarà 380 milions d’euros i “només” s’ha aixecat un 20% de l’esquelet.
De la Serna ha avançat, però, que el ritme de l’obra dependrà del procés judicial obert i dels resultats de les auditories que estan en marxa. Aquestes determinaran si s’han de dur a terme nous modificats en els contractes i què s’ha executat realment. Tal com ha recordat el ministre, cada moviment de màquines que es fa a la trinxera de vies s’ha de comunicar al jutge. La previsió és tenir totes les dades el proper tercer trimestre d’enguany i poder inaugurar l’estació intermodal el tercer trimestre del 2020. Des del 2014 que l’obra està aturada.
On no hi ha cap mena d’esperança a curt termini és a l’estació de Sant Andreu Comtal. Segons De la Serna, l’auditoria que estudia aquest cas és més complexa i encara es desconeix si s’hauran de rescindir els contractes actuals. Tot i això, el ministre s’ha tornat a mullar i ha previst que els operaris tornin a treballar en la nova estació a principis del 2018. Una data que, de complir-se, permetria finalitzar l’anhelada infraestructura l’any 2019. Ara com ara, l’edifici ferroviari ja ha cremat el 70% del seu pressupost.
Des de l’Ajuntament de Barcelona, la tinenta d’alcalde Janet Sanz ha considerat que fins ara “hi ha hagut masses sorpreses”. Per aquest motiu, Sanz ha instat al ministre que es demostri la veritable voluntat de reactivar l’obra. En la seva opinió, “tots hem de treballar perquè s’acabi com més aviat”.