Tal com ha anunciat aquest dijous el secretari d’Estat de Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, les obres de l’estació de La Sagrera es reprendran abans del pròxim 21 de juny. Concretament, l’obra que es durà a terme serà la del col·lector Prim (el qual actualment està mig avançat però mai s’ha acabat de dur a terme) i la llosa de l’estació.
Aquesta primera peça és bàsica perquè les màquines avancin amb la resta del projecte feroviari. En total, l’Estat invertirà 10,5 milions d’euros en la consolidació del col·lector i en la urbanització de la llosa de l’estació. Aquesta darrera es tracta de la base del futur edifici, el qual encara no està totalment definit ni es coneix com es finançarà la seva construcció.
Ara com ara, pràcticament tot el projecte està aturat per ordre del jutge que investiga la presumpta trama de corrupció que vincula suborns de les constructores amb l’antiga cúpula d’Adif de Barcelona. A més, la batalla dels modificats per les imprecisions econòmiques de l’obra també ha provocat un litigi entre empreses privades i administració pública.
Tal com ha anunciat Gómez-Pomar en la darrera reunió de la societat Barcelona Sagrera-Alta Velocitat (BSAV), el Ministeri de Foment ja ha encarregat una segona auditoria per avaluar, amb major precisió, la inversió econòmica que s’ha efectuat. Segons el secretari d’Estat, s’espera que les obres puguin continuar aquesta tardor, “si tot discorre d’acord a la programació”.
Aquesta possibilitat, però, resta carregada d’ambigüitat, tal com critica el conseller de territori i Sostenibilitat, Josep Rull. En la seva opinió, no es pot arribar al primer trimestre del 2018 sense saber “si s’anirà per la via del modificat o de la resolució [dels contractes]”. A més, Rull reivindica la necessitat de definir un projecte definitiu per l’estació d’alta velocitat de La Sagrera.
D’altra banda, el Consell d’Administració també s’ha acordat la cessió de 9 finques propietat d’Adif a BSAV. L’objectiu? Vendre aquests solars situats als voltants de La Sagrera per finançar les obres i reactivar la reurbanització de la zona. En total, s’esperen ingressar 6,4 milions d’euros per 60.000 metres quadrats que es destinaran a noves promocions d’habitatge privat.
La tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha reclamat l’inici de les obres del col·lector abans de la data anunciada. A més, ha avançat que l’Ajuntament de Barcelona serà “absolutament exigent” i que “estarà amatent”. “És urgent i necessària la recuperació i la represa de les obres de la Sagrera i de Sant Andreu Comtal, la ciutadania fa molt de temps que està suportant uns grans greuges de barris separats i fracturats“, ha assenyalat.
“No ens conformem només amb el col·lector de Prim, que és la primera obra que s’ha de reactivar, sinó que és fonamental desllorigar tot el que és l’entramat de modificats que es van acumulant a la Sagrera“, ha explicat la tinent d’alcalde. En el cas de Sant Andreu Comtal, el Ministeri de Foment ja ha anunciat que demanarà al jutge l’anul·lació dels contractes amb les constructores per readjudicar el projecte.
Fotografia | Un tren de Rodalies circula a través de les obres de La Sagrera / DGM