Aquest matí de dimarts, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat la injecció de 265.000 euros per reurbanitzar els entorns de la trinxera de vies. En concret, s’enderrocaran els habitatges de Renfe al sector de Colorantes (entre l’INS Doctor Puigvert i el passeig de Santa Coloma), així com les naus industrials que hi ha entre Josep Estivill i el passatge de Bofarull a la Sagrera, per tal de crear dues noves zones verdes. Una execució que, en opinió del vocal d’Urbanisme de l’AVV de Sant Andreu de Palomar, Pau Maduell, es tracta “d’una notícia que no mereix ser ni notícia”.
“Són engrunes”, denuncia. “Que l’Ajuntament urbanitzi zones perifèriques no és una mala notícia, però que en un projecte d’aquesta magnitud es parli d’un pressupost de 250.000 euros és ridícul i frega la línia de l’ofensiu“, considera. Un punt de vista que s’apropa al de l’AVV de Sant Andreu Sud. En opinió de la seva portaveu, Cristina Galan, la notícia “no és una cosa nova; ja fa temps que parlen de reactivar les obres amb diferents projectes”. La darrera: el desencallament de les obres de l’estació amb una inversió de 10,5 milions d’euros.
Galan assenyala que la inversió no “significarà ni reactivar les obres”. Els entorns del futur Parc Lineal fa més de tres anys que estan aturats, motiu pel qual l’entitat veïnal del sud de Sant Andreu ja va engegar setmanes enrere una campanya per demanar l’enjardinament de les lloses acabades. En aquest cas, però, veuen amb bons ulls la reurbanització de tots dos sectors: “És positiu que es faci”; però la portaveu denuncia que ho anunciïn “amb bombo i plateret”, quan només són “molles”.
Sobre la possibilitat que l’executiu de l’alcaldessa Ada Colau avanci més en la construcció dels entorns i del mateix Parc Lineal, Maduell considera que “l’Ajuntament podria embolicar-se la manta al cap i pagar-ho tot, però serien diners a fons perdut”. Tot i això, creu que les futures zones verdes al final consistiran a “posar tres arbres i arreglar la vorera”. “No hauria ni de ser notícia”, opina.
El canvi que suposarà per als (pocs) veïns de l’actuació consistirà en “deixar de tenir un descampat davant de casa per passar a tenir un trosset de zona verda”, apunta el representant veïnal. “Així no s’arreglarà el problema”. De fet, assegura que “no serveix ni per cosir la trama urbana amb Baró de Viver”, nucli aïllat per la trinxera de vies i les rondes de Dalt i del Litoral. “Com a molt, acostarà l’Institut Doctor Puigvert a Sant Andreu”.
El punt de vista contrasta amb el que vol oferir l’Ajuntament de Barcelona. En el seu comunicat de premsa, l’administració local assegura que es tracta d’un “nou impuls en la zona per consolidar ciutat en l’entorn de les actuals obres ferroviàries”. La societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat col·laborarà amb l’empresa pública municipal Bagursa per avançar en totes dues reurbanitzacions, les quals encara no tenen calendari d’execució.