El passat dijous el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar que Adif estudiava la possibilitat d’instal·lar dos ascensors a Sant Andreu Comtal per donar accessibilitat a les andanes. Però quina és la contrapartida d’aquesta millora a l’estació? Tal com assenyalen les entitats veïnals: la fossilització in eternum del projecte de la nova estació.
Actualment, Sant Andreu disposa de tres estacions de rodalies: Comtal, Arenal i una construïda al 80%, però sense servei. És aquesta darrera la que ha de substituir l’actual estació de Sant Andreu Comtal, la qual fa anys que s’hauria d’haver jubilat (ara com ara és la més antiga en funcionament de tot l’Estat espanyol).
La nova estació, però, està “judicialment bloquejada”, tal com va apuntar De la Serna. Per aquest motiu, l’administració central busca condicionar l’actual. Una decisió que deixa un sabor agre a les associacions de veïns: “Evidentment, de no tenir res a tenir ascensors, és una millora. Es fa molt difícil dir que no volem els ascensors; però en realitat el que volem és l’estació”, recorda el vocal d’Urbanisme de l’AVV de Sant Andreu de Palomar, Pau Maduell.
Ara bé, la lectura entre línies de la ‘millora’ dóna un panorama desconcertant. “Quan diuen de posar els ascensors de l’actual estació, en el fons el que estan dient és que no tenen intenció de tirar la nova estació endavant“, assenyala Maduell. “Un altre cop, les administracions s’obliden dels veïns del costat nord de Barcelona“, conclou.
La interpretació que en fa el vocal d’Urbanisme és compartida per l’AV Sant Andreu Sud. La seva portaveu, Cristina Galan, considera que “realment sí que aporten un benefici pels usuaris de l’estació, però també servirà per justificar que triguin molt més a acabar l’estació; al ser accessible, ja no els hi correrà cap mena de pressa”. A la nova estació només li cal una darrera injecció econòmica d’entre 6 i 7 milions d’euros per poder entrar en funcionament.
Des del Ministeri de Foment alegen que no es pot avançar en les obres per la complexitat de l’entramat judicial que l’envolta. Tal com va assegurar De la Serna, “cada passa que fa el Govern l’hem de posar en coneixement del jutge”. En el cas de Comtal, però, sembla que el desbloqueig no arribarà fins que es tanqui el cas de la presumpta trama de corrupció que envolta a càrrecs d’Adif i de les constructores adjudicatàries. Fins i tot el ministre va deixar entreveure que “ens podem veure abocats a rescindir els contractes amb les constructores i adjudicar un contracte diferent”.
En opinió de Maduell, “l’enèsima excusa”. “Em falten coneixements tècnics de si legalment es podria desencallar l’estació, però portem ben bé 10 anys escoltant una excusa rere una altra i ja no ens serveix”. Tal com ha avançat a aquest mitjà de comunicació, l’AVV de Sant Andreu de Palomar ja considera organitzar la 3a encadenada a l’estació quan arribi la Festa Major. A l’última convocatòria, els manifestants van arribar a tallar la circulació ferroviària en baixar a les vies del tren.