Brutícia, plagues d’animals i material de construcció semiabandonat. Després de dècades amb les obres de l’Estació de La Sagrera i del Parc Lineal aturades, l’Associació de Veïns de Sant Andreu Sud (AV) reclama solucions immediates a les administracions. “Tothom ens dóna la raó, però com sembla que no és competència de ningú, aquí no es fa res“, denuncia la portaveu de l’entitat, Cristina Galan.
L’AV “exigeix” a Adif que atorgui el permís per actuar sobre les lloses que ja cobreixen les vies del tren i així començar a urbanitzar el futur Parc Lineal per les zones que ja seria possible fer-ho. Malgrat que la competència d’urbanitzar-la és del consorci públic Barcelona-La Sagrera Alta Velocitat (BSAV) (ens participat en un 25% per la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona respectivament), és Adif qui ha de donar permís per accedir i urbanitzar les plataformes de formigó. Una petició que, segons Galan, “és l’excusa per no fer res”.
“Han de reclamar poder accedir per urbanitzar, i si ho han de fer per via judicial, que ho facin“, assevera la portaveu. Segons contempla l’entitat, “hi ha diversos trams que estan acabats”, pel que “només cal treure les tanques i començar l’obra”. Sobre l’encallament en el qual es troba el projecte, des de l’organització Galan admet que “no sabem com ho han de fer”, però considera que “això ja porta així una dècada i no pot ser que continuï aturat”.
“És cert que el ritme de les obres no és competència ni de la Generalitat ni de l’Ajuntament, tot i que sí que és la seva competència l’estat en el qual conviuen els veïns de la zona“, assenyala la portaveu. Tal com esgrimeix l’Associació de Veïns, “l’Ajuntament hauria d’estar demanant de manera constant i ‘cansina’ la reactivació de les obres; no oferir només una roda de premsa després de les reivindicacions veïnals i després oblidar-se”. Fins i tot insten a “utilitzar la via judicial” si no hi ha resposta des d’Adif .
Mentrestant, l’AV de Sant Andreu Sud considera que l’Ajuntament ha d’assumir la responsabilitat de mantenir el ‘forat de la vergonya “net, cuidat i vigilat”. “Que ho facin ells i que després reclamin els diners a qui ho hauria d’haver fet abans, perquè això no pot estar en l’estat actual”, denuncien. Galan apunta que les condicions actuals de l’espai permeten “la generació de brutícia i plagues d’animals”, que ara com ara també conviuen amb assentaments de persones sense-sostre. “Ja hem vist dos incendis només en el passat mes de febrer”, destaca.
PareManyanet/JosepSoldevila
Més consecuencies de l’abandó del #ForatDeLaVergonya obres de AVE/SAV#NoSomVeïnsDeSegona pic.twitter.com/d3UnYlJvgf— AV Sant Andreu Sud (@AVSantAndreuSud) 5 de febrero de 2017
Ara com ara, l’entitat manté en marxa una campanya de recollida de signatures mitjançant la plataforma virtual Change.org, en la que demanen “solucions urgents i reals pels greuges ocasionats per les obres enquistades de l’AVE – La Sagrera”. A data de publicació d’aquest article ja havien aconseguit superar els 440 signants, tot i que l’objectiu fixat està a aplegar el suport de 1.000 persones o entitats. En aquesta campanya virtual l’AV també ha adjuntat el text que va presentar setmanes enrere al Síndic de Greuges de Catalunya (i del qual encara no ha obtingut resposta).
Sobre la futura passera de vianants que vol construir l’Ajuntament per connectar les rambles de l’Onze de Setembre i Prim, des de l’AV asseguren que “no ens posarem en contra”, tot i que matisen que “hi ha molts veïns que creuen que la seva construcció implicarà 10 anys més de demora”. “A nosaltres com a Associació de Veïns tot el que sigui una millora ens està bé, encara que entenem que el punt de vista dels que pensen això, ja que ho veuen com una excusa per no fer res més“, indica Galan.
Fotografia | Projecte del Parc Lineal guanyador l’any 2011, en el que es fa referència a com s’ha d’enjardinar la llosa en el tram de Sant Andreu com a porta d’entrada al Camí Comtal / BSAV
http://www.sant-andreu.com/entitats/avsantandreusud/index.html
http://www.sant-andreu.com/tgv/