El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Les entitats exigeixen la reforma més radical per la Meridiana

Societat

Manifest en mà, les entitats veïnals de Sant Andreu de Palomar i de la resta de la ciutat de Barcelona han reclamat a l’Ajuntament que tiri endavant la reforma més radical de la Meridiana. Aquesta es tracta de l’opció D que va plantejar el consistori fa tres mesos, la qual es calcula que tindria un cost de 39 milions d’euros.

Banner Ajuntament 300x250
 

La preferència de les associacions de veïns i veïnes contempla mantenir l’ample de les voreres i reduir un carril per sentit, de manera que a efectes pràctics els vehicles privats només disposarien de dos carrils per entrar i uns altres dos per sortir. El tercer seria utilitzat com a carril bus.

A què destinaria l’espai públic guanyat aquesta opció? Doncs a construir un carril bici central de 9,3 metres d’ample i plantar casi 800 arbres al llarg de la via. D’aquesta manera s’incrementaria la superfície verda en casi 47.000 metres quadrats. Zona verda que sobretot tindria fora incidència en el tram del mur d’aproximadament nou metres de Sant Andreu, el qual es desmantellaria per anivellar la via a la cota d’alçada del cantó andreuenc amb la de Nou Barri. L’obra comportaria, a més, l’enderrocament del Pont del Dragó.

Les associacions signants del text, agrupades en la plataforma SomMeridiana, reclamen que aquestes obres s’iniciïn l’any vinent. A més, insten al consistori a dur a terme el projecte en una sola fase i no en dues, tal com preveia l’administració en cas d’escollir aquesta opció en el procés participatiu que va obrir.

Els veïns i veïnes associats també exigeixen un “projecte global”, de manera que “abasti tot el seu recorregut en l’àmbit de la ciutat; és a dir, des del Parc de la Ciutadella fins a la Ciutat Meridiana/Vallbona”. Tal com assenyalen, el projecte de remodelació ha de tenir “el compromís clar i definit d’una disminució important del trànsit privat”.

Per evitar que la circulació acabi sent absorbida pels carrers dels barris dels voltants, demanen que s’indueixi i es faciliti “el canvi de la mobilitat més contaminadora a una de més sostenible”, mitjançant la millora dels transports públics o la implantació progressiva de la infraestructura de carrils bici.

De fet, consideren “imprescindible” que es presenti un estudi de mobilitat “en el que estiguin contemplades les diferents alternatives de carrils bici i bus”, així com del transport públic existent i del que se’n pugui derivar necessari. Una infraestructura que caldria desenvolupar per a acollir aquelles persones que actualment utilitzen el vehicle privat, ja sigui mitjançant nous carrils Bus-VAO, millorant l’actual xarxa de busos exprés, invertint en Rodalies o construint aparcaments dissuasoris en els municipis veïns. Tota una estructura que reclamen coordinar amb els primers moviments de les màquines.

D’aquesta manera, els signants del manifest busquen que la Meridiana passi de ser “via amb preferència dels vehicles a via de preferència per a les persones que l’envolten. Una aposta que també permetria el pas de persones vianants d’una banda a l’altra i la convivència veïnal, asseguren.

L’argument amb el qual justifiquen la celeritat i la radicalitat de l’obra que exigeixen es basa en els paràmetres de contaminació. Consideren que no poden “assumir ni acceptar actuacions que no contemplin una reducció contundent de la contaminació i una millora de les condicions de vida al voltant de l’avinguda”.

Sobre els ‘parches’ que el consistori va anunciar que faria progressivament sobre l’avinguda, des de SomMeridiana reclamen que aquestes actuacions “siguin dutes de forma immediata”. A més, incideixen en la necessitat de modificar la freqüència semafòrica per prioritzar el pas dels vianants. Uns usuaris de la via que, a més, veurien controlada la velocitat dels cotxes que passen per davant seu amb nous radars, “per tal de sancionar i desincentivar les velocitats actuals per l’avinguda”.

Des de la plataforma asseguren haver-se reunit amb totes les institucions implicades en la reforma i amb les forces polítiques “per facilitar que la transformació de la Meridiana es faci amb grans consensos”. Ara, més enllà que l’equip de Govern d’Ada Colau prengui el testimoni veïnal, la reforma haurà de ser aprovada per la majoria dels grups polítics. Ara com ara, però, tots aquells veïns i veïnes que vulguin donar suport al manifest ja ho poden fer a títol individual.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt